Apteekin kassalle saapui iäkäs miesasiakas kysymään kauppanimellä televisiomainoksen kipugeeliä, ja kassalla ollut työntekijä pyysi minut asiakkaan avuksi.

Kysyttäessä geelin käyttötarkoitusta mies kertoi tarvitsevansa sitä vaimonsa viikon verran kipuilleeseen jalkaan. Jatkokysymyksillä selvisi, että vaimon toisessa sääressä oli kipeä, turvonnut ja punoittava ihoalue ja sen lisäksi kuumekin oli viikon mittaan noussut.

Kuumetta ja kipua oli yritetty hoitaa kotikonstein tulehduskipulääkkeellä ja parasetamolilla muutamia päiviä, mutta nyt mies oli lähetetty apteekkiin hakemaan lisähelpotusta. Hoidosta huolimatta yleisvointi oli heikentynyt ja sääreen ilmestynyt rakkuloita sekä kipukin pahentunut entisestään.

Oireiden perusteella aloin heti epäillä mahdollista ruusuinfektiota ja halusin kysyä oireista vielä tarkemmin vaimolta itseltään. Sain puhelimessa vaimolta tarkentavia tietoja oireista sekä luvan soittaa hänen puolestaan päivystykseen. Sairaanhoitaja epäili samaa kuin minäkin, ja päivystyksestä varattiin välittömästi potilaalle kiireellinen aika ruusuepäilyn poissulkemiseksi.

Asiakas oli silminnähden tyytyväinen saamaansa palveluun, vaikka kipugeeli jäi ostamatta. Itselleni jäi hyvä mieli, kun tiesin asiakkaan vievän vaimonsa tarkempiin tutkimuksiin päivystykseen.

Tämä arjen asiakaskohtaaminen korostaa itsehoitopuolen neuvonnan tärkeyttä apteekissa. Apteekin itsehoitopuolella on välttämätöntä, että lääkkeen käytön ohjeistamisen lisäksi kartoitetaan asiakkaan oireet ja niiden perusteella hoitoon hakeutumisen tarve.

Apteekissa kohtaa usein yllä kerrotun esimerkin mukaisia asiakkaita, joiden vaiva vaatii kiireellistä hoitoon hakeutumista.

Asiakkaat eivät välttämättä itse tunnista oireidensa vakavuutta, ja he tarvitsevat siinä apteekin ammattilaisten apua. Sydäninfarkti voi vaikuttaa närästykseltä, lapsen kuume voi johtua aivokalvontulehduksesta ja niin edelleen. Ratkaisu ei aina löydy apteekin hyllyltä, vaan asia­kas voidaan joutua ohjaamaan muualle terveydenhuoltoon.

Itselleni esimerkin mukaiset kohtaamiset ovat niitä parhaimpia hetkiä työssäni, kun pääsen käyttämään osaamistani asiakkaan terveydentilan turvaamiseksi.

Myynnin maksimointi ei ole apteekkityön tavoite, vaan asiakkaan mahdollisimman hyvä palvelu. Onnistunut asiakaskohtaaminen voi johtaa siihen, että asia­kas lähtee tyhjin käsin tyytyväisenä ­apteekista.

Apteekin ammattilaisen neuvonnalla on väliä.

Mika Wallin

Proviisori, Seinäjoen Keskus-Apteekki, terveydenhuollon kouluttaja, Profarmasia