Jyväskyläläinen Psyon Games levittää Antidote-pelinsä avulla rokotetietoisuutta, ja nyt peli on keskeisessä roolissa GlaxoSmithKlinen (GSK) tietoisuuskampanjassa, jossa matkailijoita tiedotetaan hepatiitti A:n ja hepatiitti B:n riskeistä sekä rokotuksen ottamisen helppoudesta. GSK on globaali lääke- ja terveydenhuoltoalan yritys ja muun muassa Rokote.fi-sivuston ylläpitäjä.

Osassa mainoksista Psyon Gamesin Antidote-pelistä tuttu Hepatiitti-hahmo nähdään häiriköimässä rokotteensa unohtanutta matkailijaa.

Psyon Gamesin tuottaja Valtteri Lahti kertoo M&M-lehdelle että kampanjavideo näkyy Facebookissa ja Instagramissa kohdennettuna 18–24-vuotiaille. Kampanja on käynnissä Suomen sisällä, mutta videosta on olemassa myös englanninkielinen versio yhteistyökumppaneille esittelemistä varten.

Kuukauden kestävällä kampanjalla testataan, miten tehokkaasti Antidote-tyylinen viestintä ja pelillinen informaatio toimivat halutussa kohderyhmässä.

Psyon Games ja GSK aloittivat yhteistyön rokotetietoisuuden levittämiseksi elokuussa 2018.

– Ensimmäisenä askeleena Antidote-teemaisia materiaaleja laitettiin Rokote.fi-sivustolle, seurattiin niiden toimimista siellä ja puhuttiin siitä, miten rokotetietoisuutta voisi tuoda tehokkaammin ja viihteellisemmin ihmisille, jotta se tavoittaisi laajat massat, Lahti kertoo.

Hyvien kampanjatulosten myötä yhteistyö jatkuu ja syvenee. Yritykset selvittävät yhdessä Antidote-pelin sisällön viestinnän vaikuttavuutta ja pelin ympärille tehdyn kampanjan tehokkuutta.

–Arvolupauksemme GSK:lle on, että meidän viestintätapamme todennäköisesti toimii halutussa kohderyhmässä tehokkaammin. Olemme toki kiinnostuneet tutkimaan sitä muissakin kohderyhmissä, mutta GSK itse on kertonut, että nimenomaan nuorten miesten tavoittaminen on tähän mennessä ollut heille hankalaa, ja pyrimme taklaamaan ensisijaisesti sitä ongelmaa, Lahti kertoo.

Psyon Gamesin ja GSK:n lisäksi kampanjaa tekemässä on GSK:n käyttämä markkinointitoimisto Dagmar.

Androidille ja iOSille julkaistu Antidote on jo aiemmin saanut Maailman terveysjärjestön WHO:n ja eduskunnan rokoteryhmän hyväksynnän. Lahti kertoo, että pelaajia on maailmanlaajuisesti runsaat satatuhatta.

Psyon Gamesin tiedeviihdepelien taustalla on pyrkimys tuoda tieteellistä sisältöä mahdollisimman helposti ymmärrettävästi ihmisten saataville. Yritys pyrkii luomaan mobiilipelin ympärille uudenlaista liiketoimintaa.

– Ansaintamallimme ei perustu pelaajan tekemiin mikro-ostoksiin pelin sisällä, vaan ajatuksena on, että asiakas on yritys, joka hyötyy tieteellisen tiedon tai teknologian esittelemisestä pelin kautta. Esimerkiksi tässä tapauksessa hyötyjä on rokotevalmistaja. Pyrimme viemään bisnestä siihen suuntaan, että nämä isot yritykset maksaisivat meille siitä, että ne hyötyvät pelin informaatiosisällöstä, mutta samalla pystymme tuomaan tieteellistä, yleissivistävää ja hyödyllistä tietoa mahdollisimman laajasti ihmisille, Lahti sanoo.

WHO on jo aiemmin nostanut Antidoten esiin esimerkkinä tulevaisuuden terveysvalistustavoista. Rokotteisiin liittyvät valeuutiset ja niistä seurannut epäluottamus ovat WHO:n mukaan yksi kymmenestä suurimmasta kansanterveydellisestä riskistä.

Maailmassa on noin 2,1 miljardia mobiilipelaajaa, ja yksistään Yhdysvalloissa mobiilipelaajia on 193 miljoonaa. Psyon Games näkee Antidoten kaltaisten pelien olevan suuri mahdollisuus luotettavan tiedon levittämiseen.

Psyon Gamesin sijoittajiin kuuluu Roviossa vaikuttanut ja sittemmin Lightneerissa pelialan uraa jatkava Peter Vesterbacka. Hänen lisäkseen yhtiön hallituksessa vaikuttaa myös alkuvuodesta mukaan liittynyt GSK:n Ruotsin ja Suomen entinen toimitusjohtaja Kenneth Forssell.

Lue lisää aiheesta: Mobiilipeli humpuukia vastaan – Lääkeyhtiö GSK ja jyväskyläläinen peliyhtiö Psyon Games torjuvat pian yhdessä rokotusten pelkoa