Kahden roolin lääkäri

Hematologi Jonna Salonen työskentelee kliinikkona Kymenlaakson keskussairaalassa sekä potilastietojärjestelmiä ja niiden käytettävyyttä kehittävänä IT-asiantuntijalääkärinä Tieto Oy:ssä.

Miten päädyit kahteen täysin erilaiseen lääkärin rooliin?

– Suurin syy on todennäköisesti eri asioiden pariin johdattava uteliaisuuteni. Kun Tieto haki kliinikkolääkäriä asiantuntijalääkäriksi, kiinnostuin. Aika moni potilastietojärjestelmiä käyttävä lääkäri miettii, miten järjestelmien käytettävyyttä voisi lisätä.

Millaisia tehtäviä työviikkoosi kuuluu?

– Työviikko räätälöidään sen mukaan, mikä tarve sairaalassa ja Tiedolla on. Kotkassa työnantaja on ollut hyvin joustava. Alkuviikon teen yleensä Tiedon töitä. Se on pitkälti mahdollista etänä. Osa-aikainen työ sairaalassa on yleensä poliklinikkatyötä. Klinikassamme hoidetaan paljon potilaita.

Mikä on mielestäsi terveydenhuollon potilastietojärjestelmiin liittyvä suurin haaste?

– Potilastietojärjestelmä vaatii käyttäjältä vielä liikaa keskittymistä. Terveydenhuollon ammattilaisen tärkein tehtävä on keskittyä potilaan kohtaamiseen ja tämän hoitoon. Lääkärillä saattaa olla koviakin lääketieteellisiä pähkinöitä purtavana. Siinä ei pitäisi joutua liiaksi miettimään, mitä nappia nyt pitäisi painaa.

Onko ongelma useimmiten järjestelmässä vai käyttäjässä?

– Riippuu tilanteesta. Sen olen huomannut, että sairaalan nuoret kesäsijaiset oppivat käyttämään järjestelmää ketterästi ohuenkin perehdytyksen jälkeen. Ehkä tässä voi olla sukupolvieroa. Nuorilla saattaa olla myös enemmän uskallusta.

Antavatko kollegasi sairaalassa vinkkejä potilastietojärjestelmien käytettävyydestä?

– Antavat! Se on hyvä asia, eihän mitenkään kukaan voi itse keksiä kaikkea. Joskus häiriköin myös klinikan kahvihetkiä. Nostan läppärin pöydälle ja kysyn mielipiteitä. Kaikilla on toive saada mahdollisimman hyvät työkalut käyttöön.