Terveydenhuollon it-ongelmat ovat new normal, mutta silti niihin ei totu.

Tietojärjestelmät kehittyvät tai "kehittyvät" kaiken aikaa laajemmiksi, taitavammiksi – mikä näyttää vastalahjana poikivan jatkuvasti uudenlaisia sudenkuoppia.

Osa niistä on käyttäjävirheitä. Se ei ole ihme, sillä uudet työkalut pitää opetella arkityön ohessa, kaiken kiireen keskellä.

Ja uusia työkalujahan terveydenhuollossa riittää.

Yleislääketieteen ja psykiatrian erikoislääkäri Jyrki Joensuu kertoi Etelä-Suomen Sanomien mielipidesivulla (25.2.2018) digiarjestaan: hän on vuoden 2001 jälkeen opetellut 7–9 potilastieto-ohjelmaa.

IT-kriisejä aiheuttaa haavoittuviksi kasvaneiden tietojärjestelmien lisäksi haittaohjelmia tehtailevien hyödyntavoittelu.

Päijät-Häme on viime viikkoina ja kuukausina saanut kärsiä molemmista.

Lahden kaupunki ehti juuri toipua virtuaalivaluutta bitcoinia louhivan WannaMine-haittaohjelman hyökkäyksestä, kun eilen uutisoitiin toinen varsin paha takaisku Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä.

Päijät-Hämeessähän siirryttiin viime vuoden lopulla uuteen potilastietojärjestelmään Lifecareen. Järjestelmään näyttää jääneen kaiken jumppaamisen jälkeenkin yllättävä virhe.

Sen vuoksi potilaille määrättyjä lääkkeitä on vaihtunut uusitussa reseptissä vääriin.

Näin on saattanut käydä ensimmäisen arvion mukaan joissakin kymmenissä resepteissä aikavälillä 7.12.2017–23.2.2018.

Myöhemmin tänään varmistui, että tapauksia on ainakin kaksi. Lisäksi on 18 epäselvää tapausta, joiden luonne pitää käydä läpi.

Hyvinvointiyhtymä selvittää nyt asiaa Tieto Oyj:n, Valviran, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Kelan kanssa. Asiakkaiden lääkelistoja ja reseptejä kahlataan läpi. Valtava työ!

Muuttuuko jokin, jos ajattelemme terveydenhuollon it-ongelmia poikkeuksen sijasta ihan oikeasti arkena?

Se vaatisi lisää rahaa. Rinnakkaisjärjestelmiin. Vaihtoehtoisiin toimintamuotoihin. Paperireseptin säilymiseen? Henkilökuntamitoituksiin.

Ja uusia toimintamuotoja. Sote-alan tietoturvaihmisten verkostoitumista?

Tätä tietysti jo tehdään, mutta tämä on osa sitä tietotaitoa, johon tulevissa maakunnissa on satsattava.

Päijät-Hämeessä kuntavetoinen tietohallintoa hoitava yritys Provincia tuli jo ennen viime viikkojen hässäkkää siihen tulokseen, että ICT-puoli vaatii leveämmät hartiat. Se nosti kädet pystyyn ja etsii ICT-palveluilleen tietoliikenteeseen erikoistunutta ostajaa.

Kirjoittaja on Mediuutisten toimittaja @elinaheino.

Juttuun on lisätty 2.3.2018 klo 15.11 tarkennus vääristyneiden reseptien määrästä ja reseptiongelman alkamisajankohdasta.