Tulevana viikonloppuna lähes 10 000 Husin työntekijää siirtyy käyttämään uutta Apotti-potilastietojärjestelmää, joka on aiemmissa käyttöönoton vaiheissa saanut työntekijöiltä monenmoista kritiikkiä.

Nyt tapahtuvan laajan käyttöönoton jälkeen kaikki Husin sairaalat ja niiden yli 20 000 työntekijää ovat siirtyneet Apotin käyttäjiksi. Muutoksen toivotaan vahvistavan potilasturvallisuutta ja sujuvoittavan hoitoa.

Juttu jatkuu kyselyn jälkeen:

Apotti-järjestelmän viimeinen suuri käyttöönotto käynnistyy aamuyöstä 31. lokakuuta, ja se käsittää HYKS-sairaanhoitoalueen. Uuteen järjestelmään siirrytään Meilahden tornisairaalassa, Meilahden kolmiosairaalassa, Syöpätautien klinikalla, Haartmanin sairaalassa, Silmä-korvasairaalassa ja Uudessa lastensairaalassa, Iho- ja allergiasairaalassa, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa, sekä Husn toiminnoissa Malmin, Laakson, Auroran ja Herttoniemen sairaaloissa.

– Tämän käyttöönoton myötä kaikki Husin sairaalat käyttävät samaa Apotti-potilastietojärjestelmää. Näin päästään pois raskaasta välivaiheesta, jossa vanhaa ja uutta järjestelmää on jouduttu käyttämään rinnakkain, Husin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo Apotin tiedotteessa.

Oy Apotti Ab:n toimitusjohtaja Hannu Välimäki odottaa luottavaisesti edessä olevaa käyttöönottoa.

– Olemme valmistautuneet hyvin, oppineet aiemmista käyttöönotoista ja kehittäneet muun muassa testausta ja tiedonsiirtoa aiemmasta järjestelmästä Apottiin. Apotin käytettävyyteen on myös tehty satoja parannuksia. Erityisesti olemme keskittyneet lääkitykseen, potilassiirtoihin, diagnooseihin ja potilaan viestien ohjautumiseen liittyvien toiminnallisuuksien kehittämiseen, Välimäki tiedottaa.

Tulevassa käyttöönotossa henkilöstön apuna on noin 1 800 tukihenkilöä.

– Apotin tärkein hyöty on toiminnan laadun ja potilasturvallisuuden parantaminen. Apotti-järjestelmä vähentää tarvetta potilastiedon siirtelyyn järjestelmästä toiseen ja tieto myös kirjataan järjestelmään yhdenmukaisesti, mikä vähentää tulkinnanvaraa, Mäkijärvi sanoo.

Tulevan viikonlopun muutokseen on valmistauduttu huolellisesti. Kaikki sairaalat palvelevat potilaita ja asiakkaita normaalisti. Kuitenkin esimerkiksi päivystystoiminnassa voi silti esiintyä ruuhkaa.

Ennen hakeutumista päivystykseen on normaalikäytännön mukaisesti aina soitettava Päivystysapuun 116 117 ohjeiden saamiseksi.