Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä Sosterissa pitkäaikaissairauksien seurantakäyntejä ja muita kiireettömiä terveyskeskusten vastaanottoja aletaan hoitaa aiempaa enemmän moniammatillisesti.
Käynnit hoidetaan joko puhelimitse, etäyhteyden välityksellä tai sairaanhoitajan tai asiantuntijafysioterapeutin vastaanotolla.
Sairaanhoitaja tai fysioterapeutti voivat aina tarvittaessa konsultoida lääkäriä tai ohjata potilaan lääkärin vastaanottokäynnille.
Korona-asioiden hoitaminen on Sosterissa prioriteettina vielä ainakin talvikuukausien ajan. Koronaviruksen tartunnanjäljitystyö sitoo vaihtelevasti 1–3 lääkäriä, samoin infektioaseman lääkärinvastaanotto vie 1–2 lääkärin työajan.
Korona näkyy vahvasti myös terveyskeskusten puhelinpalvelussa. Puheluiden määrä on syksyn aikana ollut lähes kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna.
Viime keväänä terveyskeskusten kiireetön vastaanottotoiminta keskeytettiin koronan vuoksi kahdeksi kuukaudeksi valtakunnallisten suositusten mukaisesti. Katkosta johtuva hoitovelka näkyy edelleen runsaana vastaanottoaikojen kysyntänä.
Palvelujen saatavuuden parantamiseksi Sosteri kehittää jatkuvasti myös digitaalisia yhteydenottokanavia ja neuvoo asiakkaita niiden käyttöön.