Uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä otettiin käyttöön Vantaan kaupungin terveys- ja sosiaalipalveluissa kello 4.00 lauantaiaamuna 11. toukokuuta.

Käytännössä se tarkoitti, että tuolla kellonlyömällä järjestelmän piiriin tuli noin 2 300 sote-ammattilaista lisää.

Käyttöönotto sujui odotusten mukaan.

– Nyt meillä on käytössä uusi, moderni eri ammattilaisten yhteinen järjestelmä, joka kehittyy käyttökokemusten myötä koko ajan, apulaiskaupunginjohtaja Jukka T. Salminen sanoo Vantaan tiedotteessa.

Twitterin perusteella tunnelmat ovat Vantaalla ainakin tänä aamuna positiiviset, esimerkkinä Vantaan tuetun asumisen ja työtoiminnan esimiehen Arja Walleniuksen tviitti: ”Ensimmäinen #apotti aamu Asumisyksikössä kaikki sujunut hyvin järjestelmän osalta, henkilöstö innostunutta ja kokeilevaa #sosiaalityö #asiakastietojärjestelmä #hyväfiilis #vantaa”

Järjestelmän käyttöönoton tukijoukot kiertävät Vantaalla tai auttavat etänä samaan tapaan kuin syksyllä Husin Peijaksen sairaalan ottaessa Apotin käyttöön.

Peijaksen sairaalan työntekijät valittelivat lukuisia ongelmia, joista osa liittyi siihen, ett¨ä toimintalogiikaltaan uudenlaisen järjestelmän käyttäminen vie alkuun ammattilaiselta normaalia enemmän aikaa.

Tämä johtuu varsinkin siitä, että järjestelmään viedään tiedot rakenteisessa muodossa, eli kirjaukset tehdään yhteisten, etukäteen sovittujen kirjaamispohjien mukaan.

Tavoitteena on pohjimmiltaan helpottaa sote-ammattilaisten työtä. Käyttäjien muistikuormaa saattaa esimerkiksi keventää, että järjestelmässä on ohjaavia työnkulkuja ja muistutuksia, jos jokin vaihe jää tekemättä.

Apottiin on kuuleman mukaan tehty paljon parannuksia sitten marraskuisen neitsytkäynnistyksen.

Silti Vantaalla ja Apotissa on varauduttu tuhansiin vikailmoituksiin ja tukipyyntöihin ensimmäisinä viikkoina.

– Vasta käytäntö lopulta osoittaa, mikä toimii parhaiten. Otamme mielellämme palautetta vastaan, että pääsemme ongelmiin mahdollisimman pian käsiksi, Apotin toimitusjohtaja Hannu Välimäki sanoo.

Seuraava käyttöönotto on marraskuussa 2019, jolloin Apotti-järjestelmään liittyvät Vantaan suun terveydenhuolto, päihdepalvelut, vammaispalvelut, työllisyyspalvelut ja perheoikeudelliset asiat.

Lue myös:

Oulun lääkärit: Paikallinen potilastietojärjestelmä Esko peittoaa Apotin - "Luotamme omaan tekeleeseemme" (Mediuutiset 24.4.2019)

"Ihmettelen, että on laskettu edes testikäyttöön" – Lääkäri tylytti uutta it-järjestelmää, näin Apotti-pomo vastaa (Mediuutiset 21.3.2019)

Apotti laajempaan käyttöön äitienpäivänä – Myöhästymisestä on ollut Vantaalle vain säästöä (Mediuutiset 6.3.2019)