Riittävällä ravinnon ja nesteen saannilla on tärkeä merkitys elimistön puolustusjärjestelmän toiminnan ja sairaudesta toipumisessa kannalta, tiedottaa Hus.

Ravitsemuksen laatuun nykyisissä poikkeusoloissa kannattaa siis kiinnittää todella huomiota.

Mikään yksittäinen ruoka-aine, dieetti tai vitamiinipilleri ei estä sairastumasta koronaviruksen aiheuttamaan tautiin, mutta heikko ravitsemus lisää infektioiden kestoa ja vakavuutta sekä pidentää aikaa, jonka potilas joutuu viettämään sairaalassa.

– Erityisesti nyt poikkeusolojen pitkittyessä on hyvä tarkistella oma ruokavalionsa kuntoon, sanoo Husin johtava ravitsemusterapeutti Pia Nikander.

Useat vitamiinit ja hivenaineet ovat välttämättömiä immuunipuolustuksen normaalille toiminnalle ja niiden puutokset heikentävät puolustuskykyä. Erityisesti D-vitamiini on noussut kansainvälisessä keskustelussa esiin.

Koronavirustartunnan saaneiden on tärkeä huolehtia riittävästä ravinnon ja nesteen saannista sairastamisen aikanakin – syömistä haittaavasta oireilusta huolimatta.

Tautiin liittyy usein väsymystä, kuumeilua, ruokahaluttomuutta, suolen toiminnan muutoksia sekä haju- ja makuaistin muutoksia. Nämä kaikki yhdessä voivat merkittävästi heikentää ravinnon saantia.

– Riittävä ravitsemus antaa elimistölle mahdollisuuden kamppailla mahdollista tartuntaa vastaan, ja mahdollisesti lieventää taudin vakavuutta, sanoo Nikander.

Ruokavalion yksipuolistuminen voi pitkään jatkuessaan heikentää suojaravintoaineiden saantia. Tämä vähitellen heikentää immuunipuolustusta.

Puutetta tulee herkimmin D-vitamiinista, jonka saanti voi jäädä vähäiseksi varsinkin talvikaudella. Auringonvalo on tähän aikaan vuodesta paras D-vitamiinin lähde. Jos ulkoilu ei ole mahdollista, on ravitsemussuositusten mukainen D-vitamiinivalmisteen käyttö tarpeellista.

Ruokavalio voi poikkeusoloissa muuttua ja ravitsemuksen laatu heikentyä useista syistä.

– Arkiset rutiinit, kuten ruokailu, voivat muuttua poikkeusoloissa. Kenties työpaikkalounas jää pois, ateriarytmi muuttuu ja tulee syötyä tavallista enemmän herkkuja. Tällä on monia seurauksia mahdollisesta vajaaravitsemuksesta aina koronakilojen kertymiseen, sanoo Nikander.

Ennaltaehkäisy on monin verroin helpompaa kuin kertyneiden kilojen karistaminen.