Lääkäreiden saneluissa käyttämän puheentunnistuksen eli edustatunnistuksen suuri suosio on ollut yksi Apotin selkeimmistä onnistumisista, kertoo Hus Apotti-seurannan verkkosivullaan.

Jo yli 80 prosenttia lääkäreistä on siirtynyt käyttämään tätä toiminnallisuutta.

Edustatunnistus toimii niin, että lääkärin sanellessa tekstin näkyy se välittömästi Apotti-järjestelmän näytöllä. Sanelija voi saman tien korjata mahdolliset virheet. Järjestelmä oppii myös itse korjaamaan virheitä.

Tämä toimintatapa sujuvoittaa lääkärin työtä, ja lausunto on heti käytettävissä myös muissa hoitoyksiköissä. Toiminnan suoraviivaisuuden ansiosta lääkärin lausunto voidaan myös toimittaa entistä nopeammin potilaalle Omakantaan.

Apotti-potilastietojärjestelmä otettiin viikonloppuna käyttöön Meilahden tornisairaalassa, Meilahden kolmiosairaalassa, Syöpätautien klinikalla, Haartmanin sairaalassa, Silmä-korvasairaalassa ja Uudessa lastensairaalassa, Iho- ja allergiasairaalassa, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa sekä Husin toiminnoissa Malmin, Laakson, Auroran ja Herttoniemen sairaaloissa.

Lähes 10 000 työntekijää koskevaa käyttöönottoa on tukenut 1 800 tukihenkilöä.