Mainostelevision suositussa sarjassa on meneillään mainoskatko. Netti-tv:n ruudulle ilmestyy kolme terveydenhuollon asiantuntijaa. Päijät-Sote houkuttelee mainoksella lisää hoitajia töihin.

Helsinki puolestaan aikoo vuokrata hoitajien palveluja 30 miljoonalla eurolla. Asiasta kertoneen Helsingin Sanomien (21.9.) mukaan ”Hoitajia pyydetään ensimmäisenä töihin halvimman tarjouksen tehneeltä yritykseltä, mutta jos heitä ei järjesty tarpeeksi ja riittävän nopeasti, käännytään kakkoseksi tulleen puoleen.” Herää kysymys, ratkaiseeko tämä ongelmaa. Vai lisääntyykö vain kaaos, jos työpaikalle pelmahtaa kerralla suuri määrä uusia ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan ole tulleet jäädäkseen? Onko mahdollisesta jatkuvasta työntekijöiden vaihtumisesta enemmän haittaa kuin hyötyä? Ja mistä työstä se aika on pois, jolla näitä kynnelle kykeneviä hoitajaryhmiä pyydellään töihin ensin tuolta ja sitten täältä?

Hiljaisuus puhuu toisinaan enemmän kuin sanat. Kuinka monessa uudessa ratkaisussa sanotaan: ”Nostimme hoitajiemme palkkoja tuntuvasti – tule meille töihin”? Tai ”Meillä työntekijät voivat hyvin – tule meille töihin”?

Sana hyvistä oloista kiirii. Sana riittävästä palkasta kulkee. Tutun suositus vakuuttanee enemmän kuin tv-mainos. Se on hyvä pitää mielessä myös silloin, kun mietitään, millaisia mielikuvia potentiaalisille hoitoalan koulutukseen hakeville halutaan välittää.

Hoitajapulaan on keksittävä ratkaisuja ja uudet avaukset ja kokeilut ovat tervetulleita. Tuskin mikään kuitenkaan toimii paremmin kuin itse ongelman korjaaminen: niihin asioihin puuttuminen, jotka saavat hoitajat vaihtamaan alaa.

LUE SEURAAVAKSI: