Tällä viikolla kolmatta kertaa Suomen apteekeissa järjestettävän Farmasiaviikon teemana on tällä kertaa apteekin digitaalisuus. Tarkoitus on tiedottaa myös asiakkaille, mitä apteekin myyntitiskin takana tapahtuu.

Ennen kuin farmaseutti tai proviisori liimaa tarran lääkepakkaukseen reseptintoimituksessa hän on nimittäin ehtinyt tehdä monta asiaa ja tarkastusta.

– Reseptin toimittaminen apteekissa on paljon muuta kuin vain paketin ojentamista tiskin yli. Tarran liimaaminen lääkepakkaukseen on vain jäävuoren huippu, kuvailee Apteekkariliiton Brand Manager, proviisori Elina Aaltonen tiedotteessa.

Apteekeissa tehdään päivittäin noin miljoona sähköistä tiedonsiirtoa ja tietoa farmasian ammattilaisen ruudulle siirtyy useiden eri tietokantojen kautta.

Apteekin ammattilainen hakee asiakkaan ajantasaiset suorakorvaustiedot sähköisesti Kelasta ja saa ajantasaisen tiedon esimerkiksi asiakkaan lääkkeistä maksamista vuosittaisista omavastuista. Näin asiakas saa hänelle kuuluvat lääkekorvaukset heti, eikä niitä tarvitse hakea jälkikäteen Kelasta.

Asiakkaan ei enää tarvitse kantaa mukanaan paperisia reseptejä, sillä farmaseutti tai proviisori hakee reseptit sähköisesti Kanta-palvelusta ja samalla tarkistaa lääkkeen korvattavuuden. Hän myös ehdottaa edullisempaa rinnakkaisvalmistetta, jos sellainen on olemassa.

Tärkeintä lääkehoidon turvallisuuden ja onnistumisen kannalta on, että apteekin ammattilainen myös aina tarkistaa eri lääkkeiden mahdolliset yhteisvaikutukset ja antaa selkeät ohjeet lääkkeiden käyttöön.

Ennen kuin paketti siirtyy tiskin toiselle puolelle, farmasian ammattilainen tekee vielä yhden tarkistuksen. Jokaisessa lääkepakkauksessa on yksilöity QR-koodi, jota skannaamalla apteekissa varmistetaan lääkkeen aitous.

– Suomessa apteekin asiakas voi luottaa siihen, että hän saa apteekista aidon ja mahdollisimman edullisen lääkkeen, sen käyttö on turvallista ja siihen annetaan selkeät ohjeet, Aaltonen summaa.

Farmasian maailmanjärjestö FIP:n (International Pharmaceutical Federation) juhlii 25. syyskuuta perinteisesti kansainvälistä farmasiapäivää (World Pharmacy Day), joka on nyt kymmenvuotisen taipaleen kunniaksi laajentunut kansainväliseksi farmasiaviikoksi (World Pharmacy Week). Suomen apteekeissa teemapäivää juhlitaan viikon mittaisella kampanjalla jo kolmatta kertaa.