Facebook on näyttänyt sivuillaan rokotevastaisia mainoksia, joissa Yhdysvaltojen hallituksen toimintaa koronaviruksen ehkäisemisessä on verrattu natsi-Saksaan, kertoo CNN. Lisäksi mainoksissa on epäilty vuoden 2020 presidentinvaalien tuloksia ja yllytetty poliittiseen väkivaltaan.

Mainosten takana ovat poliittisia viestejä sisältäviä tavaroita myyvät yritykset, jotka ovat käyttäneet satojatuhansia dollareita Facebook-mainontaan viime vuosien aikana.

Yhdessä mainoksista verrattiin koronarokotusten käyttöönottoa holokaustiin ja väitettiin, että rokotteet ovat osa ihmisten laajamittaiseen murhaamiseen tarkoitettua kampanjaa. Mainoksen julkaisija oli Facebook-sivu nimeltä Ride the Red Wave. Aikaisemmin tänä vuonna sivusto mainosti t-paitoja, joissa kannustettiin pettureiden hirttämiseen.

CNN kirjoittaa, että Facebook on tienannut yli 280 000 dollaria Ride the Red Waven mainonnasta. Toinen rokotevastaisia mainoskampanjoita tehnyt Next Level Goods-sivu on tuottanut Facebookille mainosostoillaan yli puoli miljoonaa dollaria.

Facebookin emoyhtiö Metan edustaja sanoi, että USA:n koronatoimia natsi-Saksaan vertaavat mainokset, rokotteiden vertaaminen holokaustiin ja niiden väittäminen myrkylliseksi rikkoo Facebookin misinformaatiokäytäntöjä. Edustajan mukaan petturien hirttämiseen kannustavien t-paitojen mainostaminen oli kuitenkin sallittua.

Facebook on julkisesti rakentanut roolia, jossa se kehottaa amerikkalaisia rokottautumaan. New Yorkin yliopiston tutkijan Laura Edelsonin mukaan Facebook ei tutki manuaalisesti mainoksia, joita sen alustoilla on. Tämän takia käytäntöjä rikkovia mainoksia saattaa näkyä alustalla. Edelson lisäsi, että yhtiö näyttää suhtautuvan suopeammin kaupallisiin sivustoihin, kuin esimerkiksi suoraan poliittista kampanjaa tekeviin sivuihin.