Asiakasseteleistä on vaarassa tulla se kysymys, johon valinnanvapauslaki karahtaa eduskunnassa.

Tämä selvisi, kun Mediuutiset kartoitti sairaanhoitopiirien johtajien ja maakuntien sote-muutoksen vastuuvalmistelijoiden käsityksiä siitä, kannattaisiko maakuntien sote-palvelut yhtiöittää.

Yhtiöittämistarve jakoi vastaajia, mutta asiakassetelit askarruttivat melkein kaikkia.

Hän on kuullut, että muutamat Tyksin erikois­aloista pohtivat palvelujensa yhtiöittämistä osallistuakseen kilpailuun.

Setälä ei pidä ideasta. Yksi julkinen yhtiö maakunnassa olisi vahvempi toimija.

– Lukuisten pienten erikoisalayhtiöiden järjestelmä on hankala ja yhtiöiden kannalta riskialtis malli. Byrokratia lisääntyy ja aidossa kilpailutilanteessa konkurssiriskikin on olemassa.

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soitessa esitysluonnoksen asiakassetelipykälä 24 on vakava paikka.

Elokuussa annettu työnjakoasetus leikkausvolyymivaatimuksineen asetti jo haasteita Keski-Pohjanmaalla päivystävälle sairaalalle.

Nyt asiakasseteli uhkaa viedä sairaalalle elintärkeitä leikkauksia yksityiselle.

– Jos joudumme ottamaan kirurgiassa vielä asiakassetelinkin käyttöön, on vaarana leikkausvolyymien putoaminen alle asetuksen määrävaatimusten, toimitusjohtaja Ilkka Luoma sanoo.

Se vaarantaisi kirurgisen päivystysvalmiuden Kokkolassa.

Kanta-Hämeen maakunnan sote-uudistuksen muutosjohtaja Jukka Lindberg pitää asiakasseteleihin liittyvää lakia "riskaabelina".

– Sillä ei saavuteta asetettuja tavoitteita. On riski, että käytämme asiakasseteleitä asioihin, joille ei ole kunnollisia markkinoita maakunnassa.

Markkinoita ei silloin synny tai syntyy oligopoliset markkinat, eikä kustannussäästöjä tai integraatiota saada aikaan.

Lindberg antaisi maakuntien laajentaa valinnanvapautta asiakasseteleillä paikalliset olosuhteet huomioiden.

Viime viikolla sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi vihdoin arvionsa valinnanvapauslain vaikutuksista.

Se katsoi, että erikoissairaanhoidon kustannuksista noin kymmenen prosenttia soveltuu markkinoille kilpailtavaksi eli asiakassetelien piiriin tai sote-keskusten erikoislääkäritoiminnaksi.

– STM:n arvio on väärä, Aki Lindén sanoo.

Valinnanvapauslain esitysluonnos vie yritysten kilpailtavaksi peräti yli puolet erikoissairaanhoidosta, laskevat Husin kliinikot ja talousasiantuntijat. Laskelmassa ei ole mukana sote-keskusten erikoislääkäripalveluja.

Timo Aronkytö on varma, että eduskunnan perustuslakivaliokunta ei päästä läpi lakia, joka siirtää puolet erikoissairaanhoidosta markkinaehtoiseksi.

Hän kokeilisi asiakasseteliä hyvin pienellä osalla erikoissairaanhoitoa, prosentilla tai kahdella.

– Jos yksityisestä tuotannosta on etua, käytäntöä voisi vaiheittain laajentaa.

Juttua varten on taustahaastateltu myös Pohjanmaan maakunnan muutosjohtaja Jukka Kentala, Satakunnan maakuntauudistuksen hanketoiminnan päällikkö Mari Niemi, Keski-Suomen sote-uudistuksen vastuuvalmistelija Mikael Palola ja Lapin maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelun muutosjohtaja Marja Perälä.