Suomen Kuvalehti kertoo, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirillä (Hus) on ongelmia uuden potilastietojärjestelmä Apotin kanssa. Osa potilaiden diagnooseista ja ja henkilötiedoista on jäänyt kirjaamatta järjestelmään.

Tietojen siirtäminen vanhasta Uranus-järjestelmästä Apottiin on ollut lääkärien vastuulla, mutta siirtäminen olisi pitänyt tehdä muun potilastyön ohella. Potilastietojen siirtämisessä hyödynnetään myös ohjelmistorobotteja, mutta lääkäreiden tulee varmistaa vanhat diagnoosit ennen siirtoa. Käytännössä vastaanottotyötä tekevien lääkäreiden aika ei ole riittänyt vanhojen diagnoosien varmistamiseen.

Apotti otettiin käyttöön marraskuussa Husin Peijaksen sairaalassa. Vuoden 2020 lopussa järjestelmällä on tarkoitus olla 40 000 käyttäjää, ja sen piiriin kuuluisi 1,6 miljoonaa kuntalaista. Apotti maksaa kokonaisuudessaan noin 600 miljoonaa euroa.

SK:n jutusta uutisoi myös STT.

Lue lisää: "Ihmettelen, että on laskettu edes testikäyttöön" – Lääkäri tylytti uutta it-järjestelmää, näin Apotti-pomo vastaa

Tästä Apotin ongelmissa on kyse: Lääkelistat pitää tarkistaa, potilaiden kotiutus ja siirto hidasta

“Esitellään ainoana vaihtoehtona” – AP: CGI kiivastui kuntayhtymän Apotti-kampanjoinnista

Hyvää ensimmäistä maanantaita, Vantaan Apotti!