Töölön terveysasemalla on käynnistynyt oma chatti-palvelu, joka on tarkoitettu aluksi Töölön asiakkaille. Chatissä on mahdollista asioida sekä anonyymisti että kirjautuneena.

– Tarkoitus on, että Töölön kokeilun jälkeen palvelu laajenee myös muille Helsingin terveysasemille, kertoo kehittäjäylilääkäri Marja-Liisa Lommi tiedotteessa.

Chatti -palvelussa voidaan arvioida flunssaa tai vatsatautia potevan yhteydenottajan sairausloman tarve. Palvelun kautta saa myös rokotusreseptejä hepatiittia, puutiaisaivokuumetta ja keuhkokuumetta vastaan. Chatissä ei kuitenkaan voi varata tai peruuttaa vastaanottoaikoja.

– Uusi palvelu on lähtenyt ammattilaisten mielestä hyvin käyntiin. Asiakkaiden kysymyksiin vastaavat Helsingin terveysasemien hoitajat. Chattityö tuo heille mukavasti vaihtelua terveysasematyöhön, projektipäällikkö Laura Kosonen kertoo.

Chatissä asiakas voi saada vastauksen samantien, eikä käyntiä vastaanotolla tarvita.

– Olemme saaneet myös asiakkailta hyvää palautetta. Uusi palvelu täydentää Helsingin sähköisten palvelujen valikoimaa, Kosonen jatkaa.

Töölön chat palvelee asiakkaita arkisin kello 9–14. Muina aikoina yhteydenottaja voi jättää viestin terveysasemalle osoitteessa: asiointi.hel.fi.