Nyt maanantaina alkaneella Farmasiaviikolla tuodaan esiin apteekin ammattilaisten osaamista lääkehoidon seurannan tukemisessa.

Kampanjassa kerrotaan, miksi reseptintoimituksessa asiakkaalta kysellään kysymyksiä, vaikka hän olisi noutamassa entuudestaan tuttua lääkettä.

Farmasiaviikolla 20.–26.9. apteekkien asiakasnäytöillä ja somekanavissa pyörii animaatio, joka havainnollistaa millaisin kysymyksin apteekissa selvitetään säännöllisesti lääkettä käyttävien asiakkaiden hoidon onnistumista.

Apteekissa kartoitetaan lääkkeen tehoa, käyttöä, ongelmia ja kontrollia. Apteekin ammattilainen varmistaa, että lääke tehoaa edelleen toivotusti.

Apteekissa myös huolehditaan, että lääkkeen käyttö on sujunut ohjeen mukaisesti. Farmaseutti tai proviisori varmistaa esimerkiksi, että lääkettä käytetään oikeaan vuorokaudenaikaan, riittävän pitkään ja annostelulaitteen käyttö sujuu oikein.

"Lääkehoidon onnistumista on tärkeää seurata, kun lääkettä käytetään jatkuvasti. Apteekissa asiakas tapaa terveydenhuollon ammattilaisen yleensä kolmen kuukauden välein, joten apteekkien työ on merkityksellistä esimerkiksi kansantautien lääkehoidon seurannassa”, viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta sanoo tiedotteessa.

Lääkkeistä voi aiheutua haittavaikutuksia, ja niiden käyttö voi tuntua hankalalta tai kalliilta. Apteekissa saatetaan ehdottaa edullisempia vaihtokelpoisia valmisteita.

Säännöllisten lääkkeiden käyttöä seurataan myös tarkistuksin ja mittauksin. Apteekin ammattilainen varmistaa, että asiakas on käynyt kontrollikäynneillä ja seurannut lääkehoidon onnistumista myös kotona.

– Apteekeissa on vuosittain yli 60 miljoonaa asiakaskohtaamista, joten näiden kohtaamisten kansanterveydellinen merkitys on huomattava, Aaltonen sanoo.