Hus valmistautuu jälleen uuteen, vaativaan loikkaan eli potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin laajentumiseen. Se otetaan 1. helmikuuta käyttöön Hyvinkään, Länsi-Uudenmaan, Lohjan ja Porvoon sairaanhoitoalueilla, Hyks Jorvin sairaalassa sekä Hyksin Naistentautien ja synnytysten tulosyksikössä ja Psykiatrian tulosyksikössä.

Apotin käyttöönotto on iso ponnistus henkilökunnalle.

– Potilaille toivon siitä olevan mahdollisimman vähän haittaa. Kaikki meille tulevat potilaat kuitenkin hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä kuten aina, Husin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo.

Käyttöönottovaihe on arvioilta kuukauden mittainen. Päivystyspoliklinikoilla saattaa esiintyä ruuhkaa.

Apotin mukana Husin asiakkaat saavat käyttöönsä uuden sähköisen asioinnin palvelun Maisan, jota voi käyttää sekä kännykällä että selaimella.

Se selvästi haastaa perinteistä asiointia terveyskeskuksen kanssa.

Vantaan terveyskeskuksen asiakkailla on jo kokemusta Maisan käytöstä, ja siitä on virinnyt tammikuussa vilkasta keskustelua Facebookissa sivustolla nimeltä Vantaan Puskaradio.

Keskustelun käynnisti henkilö, joka varasi pienin odotuksin Maisan kautta ajan terveydenhoitajalle. Potilaan yllätykseksi hänelle järjestyi peruutusaika nopeasti ja kätevästi. Lääkärin konsultaatio oli tarpeen, mutta se onnistui Myyrmäen terveysasemalla puolessa tunnissa. Laboratoriotestit ja niiden kommentointi hoituivat vauhdilla.

Potilaalla diagnosoitiin sujuvasti kilpirauhasen vajaatoiminta, ja hän oli onnellinen.

Keskustelunavaukseen on tullut useita kymmeniä kommentteja, jotka ovat järjestäen samansuuntaisia: iso peukku Maisalle.

– Peukku myös täältä Maisalle. Pari päivää jonotin kiireellistä hammashoitoaikaa puhelimessa. Ei vastausta, ei takaisinsoittopuhelua. Netistä bongasin Maisan, laitoin sinne tietoni, syyni ja perusteluni päästä hoitoon, ja ping, kymmenen minuuttia ja Maisa ilmoitti minulle, että hammashoitoaika varattu,

Kiinnostavaa on, kuinka onnistuneena lääkärit ja hoitajat pitävät jatkossa omaa työtään muuttavaa suurta muutosta, rakenteista potilastietojen kirjaamista. Vapaan tekstin sijasta käytetään valmista määrämuotoista tai valikosta haettua tietoa.

– Muutosta voisi kuvailla siten, että siirrymme muistivihkosta vakioituun toiminnanohjausjärjestelmään. Kun toimintatavat yhtenäistyvät, tietoa päästään myös hyödyntämään tehokkaammin, Mäkijärvi sanoo.

Husin yksiköissä siirrytään kuluvan vuoden loppuun mennessä tähän yhdenmukaisempaan tapaan kirjata ja hyödyntää potilastietoja.