Mediuutiset on julkaissut potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotista kuluvana vuonna tähän asti 25 uutista, edellisvuonna samoin. Otsikoista voi päätellä paljon: matkan varrella on riittänyt hankaluuksia.

Vuoden 2019 alussa käyttöönotossa oli ongelmia, helmikuussa lääkäri ihmetteli, että järjestelmä oli ylipäätään päästetty käyttöön. Rahaakin on kulunut satoja miljoonia euroja, ja kilpailija on suututettu. Diagnooseja puuttuu, koska kiire. Valvira on valvonut ja vaaratilanteita on kirjattu kymmeniä. Korona sotki kevään 2020 käyttöönottoaikataulut. Espoo ja Keusote hylkäsivät.

Yllä olevan perusteella voisi kuvitella, että järjestelmä on vähintään kirottu, mutta hyvääkin sentään on löytynyt. Apotti laittaa lääkärit kirjaamaan, miksi antibioottia on määrätty. Positiivista palautetta on saatu todistettavasti ainakin kerran. Käyttäjien muutospyyntöjä on toteutettu lähes sata, ja kehittäminen jatkuu edelleen. Potilasportaaliin on kirjautunut jo satatuhatta käyttäjää, ja se nopeuttaa ammattilaisten työtä.

Potilasjärjestelmä Apotti tuli viime lauantaina käyttöön laajasti Meilahden sairaala-alueella, Töölön sairaalassa ja useissa muissa Husin sairaaloissa. Pian tämän jälkeen Hus tiedotti, että kaikki sairaalat toimivat normaalisti eikä päivystyksissä ole ollut ruuhkaa.

Näin sen pitikin mennä, vaikka muutos oli iso. Husin henkilökuntaa on koulutettu kymmeniä tunteja, ja lähes 10 000 työntekijää koskevaa käyttöönottoa on tukenut 1 800 tukihenkilöä.

Paljosta on myös kiittäminen Peijaksen sairaalan ja esimerkiksi Porvoon sairaalan kokemuksia, joista on otettu opiksi. Peijas otti Apotin käyttöön jo vuoden 2018 syksyllä, ja siitä asti järjestelmää on sovitettu suomalaiseen terveydenhuoltoon sopivaksi.

Positiivisia yllätyksiä on ollut tuoreimmassa käyttöönotossa odotettua enemmän.

Diginatiivit nuoret lääkärit ovat ottaneet järjestelmän käyttöön vaivattomasti, laadukas puheentunnistus on ihastuttanut kokeneitakin. Jos joidenkin toimintojen alkukankeutta ei lasketa, potilaan kannalta järjestelmäuudistus kuulostaa hyvältä. Esimerkiksi perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon väliset hoitoketjut Apotti-yksiköissä eivät katkea enää ainakaan eri järjestelmien vuoksi.

Terveydenhuollon vaikuttavuuden tutkimisesta on tullut kestoaihe sote-uudistuksen myötä. Kun rahaa on jaossa rajallinen määrä, hoitoja on suunnattava sinne, missä niillä on eniten vaikutusta. Apotin uskotaan tuovan tähän tarkasteluun uudenlaista tehokkuutta.

Selvää toki on, että Apotti puhuttaa vielä pitkään, mutta tuoreiden kokemusten perusteella suurin tuska on taakse jäänyttä.