Kiinalaisen verkkokauppayhtiö Alibaban omistama Alibaba Health Information Technology kehittää tekoälyratkaisuja lääketieteen, verkossa toimivien terveyspalveluiden sekä oman terveyden ylläpidon tueksi.

Alibaban suunnitelmista kertoo South China Morning Post -lehti.

Alibaba kilpailee siis samalla markkinalla kuin esimerkiksi Amazon, Apple tai IBM, jotka myös kehittävät digitaaliseen terveydenhuoltoon sovellettavia ratkaisuja sekä tekoälyä.

Alibaba julkisti viime syksynä yhteistyön GSK:n kanssa. Alibaban sovelluksen kautta voi varata ajan HPV-rokotukseen.

Kaikkiaan Alibaba Healthin kautta rokotteita voi ottaa 1 000 palvelupisteessä yli sadassa kaupungissa Kiinassa.

Kaikkiaan näissä pisteissä rokoteneuvontaa on saanut 200 miljoonaa ihmistä.

1,4 miljardin ihmisen Kiinassa kaikki luvut ovat suuria.

Alibaba Heathin kautta Kiinassa tarjoaa verkkokonsultaatiota kaikkiaan 23 000 lääkäriä, farmasistia ja ravitsemusterapeuttia.

Konsultaatioita tehdään 50 000 päivittäin.

Alibaban My Health -palvelulla on Alibaban Taobao puhelinsovelluksen kautta 28 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

Alibaba Healthin Ma Shang Fang Xin -alustalle on liittynyt yli 7 500 lääke-, elintarvike- ja ravitsemusyritystä.

Alusta auttaa niitä seuraamaan tuotteidensa koko elinkaarta sekä täyttämään lainsäädännölliset vaatimukset.

Terveydenhuollon tekoälysektorilla kisa kiristyy myös Kiinassa. Omia ratkaisujaan kehittävät South China Morning Postin mukaan Baidu ja Tencent Holdins.