TERVEYDENHUOLLON REVISIO -BLOGI

Nettisivun organisaatiokaavio ei paranna potilasta pätkääkään

  • 6.3.2017 09:23

Elina Heino

Tämän päivän potilas ei jonota. Hän haluaa saada asiansa hoidettua silloin, kun siihen on tarve, kirjoitti viime viikolla lääkäri Jani Tikkanen Mediuutisten verkkosivuilla julkaistussa Terveydenhuollon revisio -blogissa.

Digitaalisesta terveydenhuollosta kiinnostunut Tikkanen on virkavapaalla Keravan johtavan ylilääkärin tehtävästä ja työskentelee postdoc-tutkijana Harvardin yliopistossa.

Samaan aikaan potilaan muuttumisen kanssa tekninen kehitys ja sen vauhti ovat yllättäneet terveydenhuollon.

– Tekoälyn avulla tehty sairauksien seulonta ja terveysneuvonta ovat valtavirtaa jo ennen kuin chat-vastaanototkaan ehtivät vakiinnuttaa paikkansa, Tikkanen kirjoittaa.

Terveydenhuollon ja lääkärin roolit muuttuvat Tikkasen mukaan väkisin ja huomattavasti nopeammin kuin mihin terveydenhuollossa ollaan valmiita.

Hän kehottaa hyödyntämään terveydenhuollon turbulenssissa digiratkaisuja.

– Terveysteknologia on usein paisutettua hypeä, mutta hyvin toteutettu digipalvelu on jo nykyiselläänkin vähintäänkin erinomainen renki.

 

Digitaalisuus ei silti sovi kaikkialle Tikkasenkaan mielestä.

– Yksinkertaiset ajatukset toimivat usein parhaiten, eikä kaikkia palveluketjun osia tai käytäntöjä edes kannata yrittää runnoa digitaaliseksi.

Tikkanen muistuttaa, että yksikään organisaation tarpeista lähtevä tai liian pitkään ilman käyttäjiä hierottu saati käyttäjäkokemuksilta korvansa sulkenut tuote ei tule toimimaan.

Siksi digipalveluja käynnistäessä on syytä nivoa IT-osaaminen vahvemmin osaksi terveyspalveluita.

Tikkanen aloittaisi digiavauksen pöllyttämällä terveydenhuollon palveluntuottajien nettisivut.

Hänen havaintojensa mukaan ne palvelevat nykyisellään pääasiassa hallintokoneiston tiedottamistarpeita, vaikka juuri nettisivut ovat käytännössä ensimmäinen ja ehkä keskeisinkin kontaktipinta asiakkaisiin.

– Organisaatiorakenteiden kuvaukset eivät edistä potilaan vaivan paranemista pätkän vertaa, Tikkanen kirjoittaa.

Teknisesti yksinkertaisilla ratkaisuilla palveluntuottajien nettisivuista voitaisiin muotoilla asiakkaan omahoitoa ja arkea tukevia kokonaisuuksia, jotka palvelisivat 24/7 ajasta ja paikasta riippumatta.

Oirekyselyt ja omahoidon ohjeistaminen, kiireellisyyden arviointi, haastattelu, kannattelu ja sairauksien sekä hoitojen jatkoseuranta ovat esimerkkejä kohtalaisella määrällä koodirivejä toteutettavissa olevista asiakkaalle hyödyllisistä apuvälineistä.

Botit ja muut älykkäämmät ratkaisut ovat samoin kaikkien toteutettavissa jo tänään.

 

Tikkanen ei väheksy potilaan ja terveydenhuollon perinteistäkään kontaktikeinoa, puhelinta.

– Puhelin on edelleen hyvä väline, mutta ainoana kontaktipintana äärettömän haavoittuvainen ja kohtuuttomasti henkilöstöresursseja syövä palvelumuoto.

 

Lue myös Jani Tikkasen 3.3.2017 julkaistu blogi Digitaalinen distruptio jyrää meitin?

 

PÄÄTOIMITTAJALTA

Psykiatrien äärimmäisen vaikea tehtävä

Kaikki lääkärit ovat vallankäyttäjiä suhteessa potilaisiin, kun he diagnosoivat sairauksia ja ohjaavat potilaita jatkohoitoon, kirjoittaa päätoimittaja Anna Niemelä.

  • 16.2. 10:53

KOLUMNI

Tiimalasin sietämätön keveys

Millaista lääkärin työ olisi, jos se riisuttaisiin turhasta sälästä? Siirtyisikö aika potilaille, heidän kuuntelemiselleen, kysyy kolumnissaan endokrinologi Helena Miettinen.

  • 16.2. 10:52

TOIMITUKSELTA

Tekoäly, etsi paras lääke

Toivottavasti yritys ja erehdys pian vaihtuvat varmuudeksi tekoälyn, geenitestauksen ja tietoaltaiden avulla, kirjoittaa toimituspäällikkö Erpo Pakkala.

  • 16.2. 10:52

Uusin lehti

Tapahtumat

14.-25.2.2018 Mediuutisten #kiitäkollegaa -kampanja terveysalan työpaikoille. Onko kollegasi työyhteisösi helmi? Oletko saanut häneltä apua tai onko hän vaikuttanut positiivisella tavalla työyhteisöösi? Kiitä hyvää työkaveriasi ja Mediuutiset välittää kiitoksesi perille.

Kaikki tapahtumat

Uusimmat uutiset

Medirekry: Työpaikat

PÄÄTOIMITTAJALTA

Psykiatrien äärimmäisen vaikea tehtävä

Kaikki lääkärit ovat vallankäyttäjiä suhteessa potilaisiin, kun he diagnosoivat sairauksia ja ohjaavat potilaita jatkohoitoon, kirjoittaa päätoimittaja Anna Niemelä.

  • 16.2. 10:53

KOLUMNI

Tiimalasin sietämätön keveys

Millaista lääkärin työ olisi, jos se riisuttaisiin turhasta sälästä? Siirtyisikö aika potilaille, heidän kuuntelemiselleen, kysyy kolumnissaan endokrinologi Helena Miettinen.

  • 16.2. 10:52

TOIMITUKSELTA

Tekoäly, etsi paras lääke

Toivottavasti yritys ja erehdys pian vaihtuvat varmuudeksi tekoälyn, geenitestauksen ja tietoaltaiden avulla, kirjoittaa toimituspäällikkö Erpo Pakkala.

  • 16.2. 10:52

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kenen vastuulla on ajoterveyden arvioiminen?

Kuljettajien terveys on asia, joka ei kosketa pelkästään ikääntyvää väestönosaa. Se koskettaa eri-ikäisiä kuljettajia, heidän lähiomaisiaan, poliiseja ja lääkäreitä. Kun rajapinta on niin laaja, kenellä on viimekädessä vastuu ihmisen ajoterveydestä ja sen arvioinnista? Miten ajoterveysasioiden käsittelyä voisi helpottaa? Liikenneturva kerää lääkäreiden kokemuksia ajoterveyden arvioinneista. Vastaa ja vaikuta.

  • 28.12.2017 08:00

Medirekry

Kaupallinen yhteistyö
TyöSyke Oy

Lääkäriä

TyöSyke Oy on kanta-hämäläisten kuntaorganisaatioiden omistama yhtiö, joka tuottaa työterveyshuollon palveluja pääosin omistaja-asiakkailleen. Toimimme neljässä toimipisteessä Kanta-Hämeen alueella. Palvelujemme piirissä on lähes 11 000 työntekijää.

Siun sote

TOIMIALUEJOHTAJAN VIRKA

Siun sote tuottaa sosiaali- ja terveyshuollon integroituja palveluja koko Pohjois-Karjalan maakunnan alueelle sekä Heinävedelle Etelä-Savoon. Olemme Pohjois-Karjalan suurin työnantaja ja meillä työskentelee noin 7000 sote-alan ammattilaista. Tarjoamme Sinulle mielenkiintoisen työn suuressa ja kehittyvässä organisaatiossa!

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos vankiterveydenhuollon yksikkö

ALUEYLILÄÄKÄRIN VIRKA

Vankiterveydenhuollon yksikkö on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alainen itsenäinen yksikkö, joka organisoi vankien terveydenhuollon Suomen vankiloissa. Yksikkö vastaa vankien terveydenhuollon kehittämisestä tavoitteena tehokkaat, toimivat ja kattavat palvelut.

Satakunnan keskussairaala

1 ERIKOISTUVA LÄÄKÄRI

Tarjoamme sinulle mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattitehtävissä ja monenlaisissa ison organisaation muissa tehtävissä. Potilaan hyvän hoidon takaamiseksi haluamme panostaa työntekijöiden hyvinvointiin. Meillä on viihtyisä ja välitön työilmapiiri. Meillä voit osallistua myös tutkimustoimintaan, johon tarjoamme vahvan tuen. Tule meille, meillä et jää yksin!

Summa

Summa kokoaa Talentumin lehdet ja bisneskirjat yhteen paikkaan. Lehden tilaajat voivat lukea Mediuutisia maksutta myös Summassa. Kokeile kuukauden ajan maksutta, et sitoudu mihinkään.

Elina Heino elina.heino@mediuutiset.fi

Ruotsi sitoi etälääkärien käsiä

Ruotsissa tehtiin kansallinen suositus sille, mitä infektiotauteja ei sovi diagnosoida ja lääkitä antibiooteilla etälääkärin vastaan­otolla. Oliko se tarpeen?

  • 9.2.

Nina Airisto

Työterveyshuolto etsii paikkaansa

Vaikka tekeillä olevat lakimuutokset eivät kosketa työterveysjärjestelmää, työterveyshuolto on sote-uudistuksessa merkittävä tekijä.

  • 2.2.