”Heippa, kuinka voin auttaa?” – Chat helpottaa hoidon tarpeen arvioimista Päivystysapu 116117 -palvelussa

Sairaanhoitaja Nina Björkman työskentelee Päivystysapu 116117 -palvelussa kotonaan Kalajoella.

Kaupallinen yhteistyö

Julkaistu 06.06.2022
Kirjoittaja Noora Kero/ Terveystalo
Kuvat Harri Simi

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri otti vuodenvaihteessa ensimmäisenä Suomessa käyttöön chatin Päivystysapu 116117 -palvelussa. Hoitajan etänä antama apu vähentää turhia käyntejä päivystyksessä. Chat toimii Terveystalon kehittämällä digialustalla.

”Heippa, kuinka voin auttaa?” sairaanhoitaja Nina Björkman kirjoittaa Päivystysavun chattiin. Asiakas näkee hänen koko nimensä ja ammattinimikkeensä. Jokaisella hoitajalla on oma tyyli, jolla avata keskustelu asiakkaan kanssa.

Puhelimessa tai selaimella toimiva chat helpottaa asiointia monella tavalla. Asiakas voi esimerkiksi liittää ammattilaisen arvioitavaksi valokuvan, mikä helpottaa hoidon tarpeen arviointia.

Laura Miettunen, Terveystalon julkisten etähoitajapalveluiden operatiivinen johtaja

”Jos asiakkaalla on esimerkiksi kädessä haava ja hän ei osaa sanoa, kuinka syvä se on, pyydän lähettämään kuvan. Silloin voi arvioida, tarvitseeko haavaa mennä ompeluttamaan,” Björkman sanoo.

Chatiin voi myös automatisoida esikysymyksiä oirekohtaisesti, mikä nopeuttaa arviointia ja takaa tasalaatuisen palvelun eri asiakkaille. Lisäksi chatiin voi liittää mukaan kirjalliset itsehoito-ohjeet, jolloin asiakkaan ei tarvitse itse kirjoittaa ohjeita ylös.

”Valmiit hoito-ohjeet tehostavat myös ammattilaisen työtä, kun asioita ei tarvitse selittää alusta lähtien. Tehoa työaikaan tuo myös se, että chatissä hoitaja voi palvella useita asiakkaita rinnakkain,” operatiivinen johtaja Laura Miettunen Terveystalon julkisista etähoitajapalveluista sanoo.

Hoitajat työskentelevät vain etänä

Päivystysavussa työskentely on avannut uudenlaisia työn tekemisen mahdollisuuksia sairaanhoitajille. Teknologia mahdollistaa sen, että hoitaja voi työskennellä täysin etänä. 

Sairaanhoitaja Nina Björkman tekee työtä kotonaan Kalajoella. Takana on 25 vuotta hoitotyötä, ensin lähihoitajana ja sitten ensi- ja sairaanhoitajana. Aiemmin tutuksi ovat tulleet esimerkiksi vanhustenhoito, päivystys ja työ ambulanssissa. Terveystalossa ja Päivystysavussa Björkman on ollut vuoden alusta.

”On tosi siistiä tehdä välillä työtä kotoa. Ambulanssissa olin liikkeellä jatkuvasti. Nyt työmatkat säästyvät ja pihahommiin jää enemmän aikaa,” Björkman sanoo.

Björkman muistelee työtään kentällä, kun päivystykseen tuli asiakkaita, jotka eivät sinne kuulu tai kun ambulanssi soitettiin ns. ”turhaan”.

”On todella tärkeää, että päivystykseen ohjautuvat vain sinne kuuluvat potilaat. Tietenkin on myös hätätilanteita, joissa ohjaan asiakkaan soittamaan suoraan 112:een. Eri tilanteet pitää osata tunnistaa.”

Hän pitää työstään myös siksi, että saa tehdä sitä mitä osaa.

”Olen nauttinut työstäni. Minulla on pitkä kokemus ja näkemystä asioihin, joista asiakkaat kysyvät. Tuntuu hyvältä, kun voi käyttää omaa asiantuntemusta ja neuvoa mitä asiakkaan kannattaisi tehdä,” Björkman sanoo.

Lue lisää Terveystalon digialustan mahdollisuuksista

Nina Björkman, sairaanhoitaja

Päivystykseen ohjautuu vain noin 25 prosenttia asiakkaista

Suurin osa yhteyttä ottavista asiakkaista pärjää etänä annetulla avulla: kotihoito-ohjeilla ja yleisellä neuvonnalla. Noin neljännes asiakkaista ohjataan varsinaiseen päivystykseen ja viidennes omalle terveysasemalle. Neljä prosenttia asiakkaista ohjataan hätäkeskukseen.

”Jos voisimme yhdistää tähän vielä lääkärin etävastaanotot, se keventäisi entisestään päivystyksen taakkaa. Lisäksi asiakas säästäisi aikaa. Monilla alueilla maantieteellinen etäisyys päivystykseen voi olla pitkä,” Miettunen sanoo.

Nykyjärjestelyssä hoitajat voivat tarvittaessa konsultoida Oulun yliopistollisen sairaalan päivystävää lääkäriä ja muita työvuorossa olevia hoitajia.

Paras palaute on tyytyväinen asiakas

Päivystysapu 116117 -palvelu on auki vuorokauden ympäri. Palvelusta voi kysyä apua puhelimitse tai chatin kautta äkillisiin terveydellisiin ongelmiin silloin kun oma terveysasema on suljettu.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä on käytössä Terveystalon kehittämä digialusta, jonka tilaaja voi räätälöidä oman alueen palveluiden näköiseksi. Käyttäjä ei välttämättä tiedä käyttävänsä Terveystalon palvelua. Palveluun tunnistaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Paras palaute Pohjois-Pohjanmaallakin on tyytyväinen asiakas.

”Helpompaa kuin soittaminen ja sain apua nopeasti, eräs asiakas kommentoi chat-palvelua, Miettunen kertoo.

Lue lisää Terveystalon digialustan mahdollisuuksista