KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LIIKENNETURVA

Kenen vastuulla on ajoterveyden arvioiminen?

  • 28.12.2017 08:00

Mia Koski / Liikenneturva

Kuljettajien terveys on asia, joka ei kosketa pelkästään ikääntyvää väestönosaa. Se koskettaa eri-ikäisiä kuljettajia, heidän lähiomaisiaan, poliiseja ja lääkäreitä. Kun rajapinta on niin laaja, kenellä on viimekädessä vastuu ihmisen ajoterveydestä ja sen arvioinnista? Miten ajoterveysasioiden käsittelyä voisi helpottaa? Liikenneturva kerää lääkäreiden kokemuksia ajoterveyden arvioinneista. Vastaa ja vaikuta.

Ajoterveys on asia, joka koskettaa ihmisiä eri rooleissa yhteiskunnassamme. Kuljettaja itse pohtii - tai ei pohdi - onko hän riittävän terve rattiin. Ennen kuin kuljettaja huomaa mitään, voi olla, että omaiset ja lähipiiri ovat havainneet viitteitä ajoterveyden rapautumisesta. Läheisten rooli on merkittävä etenkin muistisairaudesta kärsivien kohdalla. Poliisi puolestaan on tekemisissä ajoterveyden kanssa tievalvonnan yhteydessä.

Lääkärin taas on arvioitava myös ajoterveyttä kohdatessaan potilaan. Millaisia kokemuksia sinulla on näistä kohtaamisista? Tammikuun 2018 aikana selvitämme yhteistyössä Suomen Liikennelääketieteen Yhdistyksen kanssa lääkäreiden kokemuksia ja tarpeita ajoterveysaiheisella kyselyllä.

Ajoterveyden ongelmiin kytkeytyy myös luopumista jostain olennaisesta

Ajoterveyden arvioinnissa tarvitaan monenlaista tietoa ja yhteistyötä. Kuljettajan on ymmärrettävä, milloin välttää ajamista joko osittain tai kokonaan tai miten hän voi kompensoida heikentyneen ajoterveyden aiheuttamia puutteita.

Ajamisen lopettaminen on usein luopumista merkittävistä elämänlaadullisista asioista: mahdollisesta ammatista, itsenäisestä liikkumisesta tai jopa omasta minäkuvasta kykeneväisenä ja elinvoimaisena yhteiskunnan jäsenenä. Päätöksiin liittyy paljon tunteita ja puheeksi ottamisella voi olla yllättäviä seurauksia.

Kollegani kirjoitti taannoin blogissaan puuttumisesta omaisen roolissa. Iäkkään isän kanssa käyty keskustelu ajamisen lopettamisesta johti siihen, että isä kävi ostamassa uuden auton.

Hetki sitten minuun otti yhteyttä taksiyrittäjä, joka oli huolissaan tiellä liikkujien turvallisuudesta. Hänen alaisenaan työskentelevän kuljettajan ajoterveyden heikentymisestä oli selkeitä viitteitä ja yrittäjä etsi keinoa tehdä asialle jotain. Viranomaispuolella kuljettajan ajoterveys oli todettu riittäväksi.

Puuttuminen ei aina ole helppoa. Tavalla tai toisella meidän jokaisen vastuulla kuitenkin on vaikuttaa siihen, ettei kenenkään ajoterveys vaaranna liikkumista liikenteessä.

Lääkäri - kerro kokemuksistasi ajoterveyden arvioinneista

Ihminen on keskiössä sekä Liikenneturvan että lääkärien työssä. Liikenneturva pyrkii vaikuttamaan ihmisten käyttäytymiseen liikenteessä viestinnän ja koulutuksen kautta. Vaikutamme niin tietoon, toimintaan kuin asenteisiin. Iäkkäille kuljettajille tarjoamme mm. itsearviointitestiä ja -opasta tukemaan omaa arviointia ikääntymisen ja terveyden vaikutuksista ajamiseen. Kehitämme toimintaamme jatkuvasti ja pyrimme löytämään uusia keinoja, joilla tiellä liikkujien turvallisuutta parannetaan.

Missä tilanteissa ajoterveyden arvioiminen ja puheeksi ottaminen on kokemuksesi mukaan selkeää ja helppoa? Milloin se on erityisen haasteellista? Entä millaisilla toimenpiteillä arvioinnin tekemistä voidaan helpottaa? Linkki Liikenneturvan ja Suomen Liikennelääketieteen Yhdistyksen yhteistyössä toteuttamaan kyselyyn lähetetään Mediuutisten sähköisen uutiskirjeen tilaajille. Pääset vastaamaan kyselyyn myös tästä.

 

Mia Koski, suunnittelija, Liikenneturva

 

Uusin lehti

Tapahtumat

14.-25.2.2018 Mediuutisten #kiitäkollegaa -kampanja terveysalan työpaikoille. Onko kollegasi työyhteisösi helmi? Oletko saanut häneltä apua tai onko hän vaikuttanut positiivisella tavalla työyhteisöösi? Kiitä hyvää työkaveriasi ja Mediuutiset välittää kiitoksesi perille.

Kaikki tapahtumat

Uusimmat uutiset

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kenen vastuulla on ajoterveyden arvioiminen?

Kuljettajien terveys on asia, joka ei kosketa pelkästään ikääntyvää väestönosaa. Se koskettaa eri-ikäisiä kuljettajia, heidän lähiomaisiaan, poliiseja ja lääkäreitä. Kun rajapinta on niin laaja, kenellä on viimekädessä vastuu ihmisen ajoterveydestä ja sen arvioinnista? Miten ajoterveysasioiden käsittelyä voisi helpottaa? Liikenneturva kerää lääkäreiden kokemuksia ajoterveyden arvioinneista. Vastaa ja vaikuta.

  • 28.12.2017 08:00

Summa

Summa kokoaa Talentumin lehdet ja bisneskirjat yhteen paikkaan. Lehden tilaajat voivat lukea Mediuutisia maksutta myös Summassa. Kokeile kuukauden ajan maksutta, et sitoudu mihinkään.

Elina Heino elina.heino@mediuutiset.fi

Ruotsi sitoi etälääkärien käsiä

Ruotsissa tehtiin kansallinen suositus sille, mitä infektiotauteja ei sovi diagnosoida ja lääkitä antibiooteilla etälääkärin vastaan­otolla. Oliko se tarpeen?

  • 9.2.

Nina Airisto

Työterveyshuolto etsii paikkaansa

Vaikka tekeillä olevat lakimuutokset eivät kosketa työterveysjärjestelmää, työterveyshuolto on sote-uudistuksessa merkittävä tekijä.

  • 2.2.

PÄÄTOIMITTAJALTA

Psykiatrien äärimmäisen vaikea tehtävä

Kaikki lääkärit ovat vallankäyttäjiä suhteessa potilaisiin, kun he diagnosoivat sairauksia ja ohjaavat potilaita jatkohoitoon, kirjoittaa päätoimittaja Anna Niemelä.

  • 16.2. 10:53

KOLUMNI

Tiimalasin sietämätön keveys

Millaista lääkärin työ olisi, jos se riisuttaisiin turhasta sälästä? Siirtyisikö aika potilaille, heidän kuuntelemiselleen, kysyy kolumnissaan endokrinologi Helena Miettinen.

  • 16.2. 10:52

TOIMITUKSELTA

Tekoäly, etsi paras lääke

Toivottavasti yritys ja erehdys pian vaihtuvat varmuudeksi tekoälyn, geenitestauksen ja tietoaltaiden avulla, kirjoittaa toimituspäällikkö Erpo Pakkala.

  • 16.2. 10:52

Parantola

Marjukka Myllärniemi 2017