Jussi Helttunen

Tällä viikolla Hyksin pää- ja kaulakeskus kertoi yhteistyöstään Disior-nimisen startupin kanssa.

Hyks ja Disior kehittävät yhdessä lääkäreiden työkalua, uudenlaista laskentaohjelmistoa luunmurtumien hoidontarpeen arviointiin ja korjausten optimointiin.

Disiorin teknologia on Nokian peruja.

Jos Nokia ei olisi myynyt matkapuhelintoimintojaan, teknologia olisi todennäköisesti jäänyt yrityksen sisään eikä sitä olisi lähdetty esittelemään lääkäreille.

On puhuttu paljon siitä, kuinka Nokialta lähteneet työntekijät kehittävät uutta eri sektoreille. Tämä on yksi käytännön esimerkki siitä.

Toisella toimialalla insinöörien käytössä olevan teknologian tuominen lääkäreiden käyttöön ei kuitenkaan ole ihan helppoa. Aluksi Hyksinkin lääkärit suhtautuivat asiaan kuulemma erittäin epäilevästi.

Kun yritys pystyi näyttämään, mitä hyötyä laskentaohjelmistosta on lääkärin arjessa, se alkoi kiinnostaa. Lääkärit lähtivät edistämään sairaalan ja yrityksen välistä yhteistyötä.

Lääkäreiden ja startupien yhteistyö ei ole mutkatonta. Siitä kertoo tämän viikon Mediuutisten pääjuttu.

Lääkäreiden työpäivät täyttyvät jo nykyisistä töistä, eikä aikaa löydy yritysyhteistyöhön. Monia myös arveluttaa siihen liittyvä byrokratia ja sidonnaisuuksien muodostuminen.

Startupejakin on monenlaisia. On yrityksiä, joilla on näyttää konkreettisesti, kuinka ne voivat auttaa terveydenhuollon ammattilaisia työssään. On myös startupeja, joilla on paljon visioita, ideoita ja intoa, mutta niiden tuoma konkreettinen hyöty ammattilaisen työhön ei avaudu.

Tällaisen yrityksen on todella vaikea löytää kehittämiseen apua kiireiseltä lääkäriltä.

Terveysteknologia on kasvuala, ja sen isosta markkinasta puhutaan paljon. Siksi se kiinnostaa monennäköistä yrittäjää. Joukossa on niitäkin, jotka innostuvat alan houkuttelevuudesta, mutta sen vaativuuden takia pettyvät.

Terveydenhuollon teknologiassa virheet voivat olla todella dramaattisia, eri luokkaa kuin monella muulla alalla.

On hyvä, että terveysala kiinnostaa myös yrityksiä. Esimerkiksi Hyksin ja Disiorin yhteistyö osoittaa, että yrittäjien joukossa on niitäkin, jotka kehittävät lääkärien elämää konkreettisesti helpottavia ratkaisuja.

Lääkärien on hyvä pitää silmät auki uudelle, mutta muistaa innokkaiden yritysten lähestyessä kysyä, mitä hyötyä tästä on.

Terveysalan ammattilaisten kriittinen silmä voi olla yritykselle arvokas. Jos sen tuote ei vakuuta lääkäriä, miten se voisi vakuuttaa muitakaan?

Kirjoittaja on Mediuutisten päätoimittaja.

Twitter: @Niemelaanna

Tämä pääkirjoitus julkaistiin 1.9. 2017 julkaistussa Mediuutisten numerossa 29-30/2017.