KOLUMNI

Sote-integraatio on muutakin kuin yhdistämistä

  • 11.8.2017 10:13

Juha Jolkkonen

Integraation sosiaali- ja terveydenhuollossa ei pitäisi tarkoittaa vain sosiaalipalvelujen ja terveyspalvelujen yhdistämistä ja yhteistyötä.

Integraatio on parhaimmillaan monialaisina tiimeinä toimimista ja järkevää työnjakoa eri ammattiryhmien kesken.

Myös digitalisaatio, robotisaatio ja keinoäly muuttavat joka tapauksessa työn tekemistä paljon ja nopeasti.

Kaikkien sote-ammattilaisten osaamista kannattaa hyödyntää – asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Ei siis kaikissa tilanteissa eikä kaikilla asiakkailla, mutta silloin, kun asiakas hyötyy siitä enemmän kuin yksittäisistä palveluista erikseen ja kun se toteutetaan taloudellisesti kestävällä tavalla.

Pääsyn sosiaali- ja terveyspalveluihin pitää olla sujuvaa ja viiveetöntä. Kun satunnaisesti palveluja tarvitsevalla – joita palveluja käyttävistä on valtaosa – on omaan tai läheisen terveyteen liittyvä asia, pitää tarvittava tieto ja yhteydenottomahdollisuus löytyä saman tien.

Pelkkä ajanvaraus ensisijaisena palveluna on kuitenkin menneestä maailmasta. Ainoastaan mahdollisimman nopeaa pääsyä nimenomaan lääkärin vastaanotolle ei pidä tavoitella.

Sähköisten palvelujen tulee olla aina ensimmäinen vaihtoehto – ne ovat saatavilla viiveettömästi milloin ja mistä vain. Näin toteutuu myös kevyimmän tarvittavan palvelun ja itsehoidon periaate heti alusta alkaen.

Puhelinpalvelu ja paikan päällä asiointi jäävät toissijaisiksi yhteydenottokanaviksi niille, joille sähköinen asiointi ei ole mahdollista tai jotka eivät halua käyttää sitä.

Sujuvuutta on se, että asiakkaan asia hoidetaan mahdollisimman usein jo yhteydenoton yhteydessä.

Satunnaisesti palveluja tarvitsevan palvelusta vastaa se sote-ammattilainen, jonka osaamiseen asia parhaiten sopii. Usein se on joku muu kuin lääkäri. Ammattilaisen taustatukena on monialainen tiimi.

Paljon palveluja tarvitsevalla korostuu vastuuhenkilö, joka vastaa palvelujen kokonaisuudesta pitkäaikaisesti. Asiakas ottaa aina yhteyttä ensisijaisesti omaan vastuuhenkilöönsä.

Monialaisesti tehty palvelutarpeen arviointi ja siihen perustuva yksi yhteinen asiakassuunnitelma ohjaa kaikkien ammattilaisten työtä kaikissa palveluissa.

Monialainen palvelutarpeen arviointi tarkoittaa sekä erilaisten osaamisten yhdistämistä että asiakkaan ja läheisten aktiivista roolia arvioinnissa. Näin asiakkaan ei tarvitse kertoa tarinaansa useaan kertaan eri ammattilaisille ja hän pääsee oikeasti vaikuttamaan siihen, miten hänen asioitaan hoidetaan.

 

Kirjoittaja on toimialajohtaja Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla.

 

Uusin lehti

Tapahtumat

14.-25.2.2018 Mediuutisten #kiitäkollegaa -kampanja terveysalan työpaikoille. Onko kollegasi työyhteisösi helmi? Oletko saanut häneltä apua tai onko hän vaikuttanut positiivisella tavalla työyhteisöösi? Kiitä hyvää työkaveriasi ja Mediuutiset välittää kiitoksesi perille.

Kaikki tapahtumat

Uusimmat uutiset

Medirekry: Työpaikat

PÄÄTOIMITTAJALTA

Psykiatrien äärimmäisen vaikea tehtävä

Kaikki lääkärit ovat vallankäyttäjiä suhteessa potilaisiin, kun he diagnosoivat sairauksia ja ohjaavat potilaita jatkohoitoon, kirjoittaa päätoimittaja Anna Niemelä.

  • 16.2. 10:53

KOLUMNI

Tiimalasin sietämätön keveys

Millaista lääkärin työ olisi, jos se riisuttaisiin turhasta sälästä? Siirtyisikö aika potilaille, heidän kuuntelemiselleen, kysyy kolumnissaan endokrinologi Helena Miettinen.

  • 16.2. 10:52

TOIMITUKSELTA

Tekoäly, etsi paras lääke

Toivottavasti yritys ja erehdys pian vaihtuvat varmuudeksi tekoälyn, geenitestauksen ja tietoaltaiden avulla, kirjoittaa toimituspäällikkö Erpo Pakkala.

  • 16.2. 10:52

Medirekry

Kaupallinen yhteistyö
TyöSyke Oy

Lääkäriä

TyöSyke Oy on kanta-hämäläisten kuntaorganisaatioiden omistama yhtiö, joka tuottaa työterveyshuollon palveluja pääosin omistaja-asiakkailleen. Toimimme neljässä toimipisteessä Kanta-Hämeen alueella. Palvelujemme piirissä on lähes 11 000 työntekijää.

Siun sote

TOIMIALUEJOHTAJAN VIRKA

Siun sote tuottaa sosiaali- ja terveyshuollon integroituja palveluja koko Pohjois-Karjalan maakunnan alueelle sekä Heinävedelle Etelä-Savoon. Olemme Pohjois-Karjalan suurin työnantaja ja meillä työskentelee noin 7000 sote-alan ammattilaista. Tarjoamme Sinulle mielenkiintoisen työn suuressa ja kehittyvässä organisaatiossa!

Satakunnan keskussairaala

1 ERIKOISTUVA LÄÄKÄRI

Tarjoamme sinulle mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattitehtävissä ja monenlaisissa ison organisaation muissa tehtävissä. Potilaan hyvän hoidon takaamiseksi haluamme panostaa työntekijöiden hyvinvointiin. Meillä on viihtyisä ja välitön työilmapiiri. Meillä voit osallistua myös tutkimustoimintaan, johon tarjoamme vahvan tuen. Tule meille, meillä et jää yksin!

Satakunnan keskussairaala

2 ERIKOISLÄÄKÄRIÄ

Tarjoamme sinulle mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattitehtävissä ja monenlaisissa ison organisaation muissa tehtävissä. Potilaan hyvän hoidon takaamiseksi haluamme panostaa työntekijöiden hyvinvointiin. Meillä on viihtyisä ja välitön työilmapiiri. Meillä voit osallistua myös tutkimustoimintaan, johon tarjoamme vahvan tuen. Tule meille, meillä et jää yksin!

Summa

Summa kokoaa Talentumin lehdet ja bisneskirjat yhteen paikkaan. Lehden tilaajat voivat lukea Mediuutisia maksutta myös Summassa. Kokeile kuukauden ajan maksutta, et sitoudu mihinkään.

Uutinen

Tiina Aisla tiina.aisla@mediuutiset.fi

Genetiikka mullistaa epilepsian hoidon

Kehitteillä olevan geenipaneelin avulla potilas voi saada yksilöllistä ja nopeaa hoitoa vaikeaan epilepsiaan.

  • 16.2.