28.2.2006, 9:29

Suklaa alentaa sydäntaudin riskiä

Säännöllisesti suklaata syövillä miehillä on matalampi verenpaine ja he kuolevat muita epätodennäköisemmin sydän- ja verisuonisairauksiin, havaittiin Hollannin kansanterveyslaitoksen tutkimuksessa.

Tutkimuksessa seurattiin lähes viittäsataa 65–84 -vuotiasta miestä kolmena eri ajankohtana, vuosina 1985 ja 1990 sekä 1995. Tutkimukseen osallistuneille tehtiin fyysisiä testejä ja selvitettiin haastatteluin heidän ruokailutottumuksiaan.

Miehillä, jotka söivät säännöllisesti suklaata oli matalampi verenpaine kuin muilla. Eniten suklaata syöneillä oli puolta pienempi todennäköisyys kuolla sydän- ja verisuonisairauksiin kuin muilla.

Riski oli pienempi myös huolimatta muista syistä, kuten painosta, tupakoinnista, kuntoilun määrästä tai alkoholin käytöstä.

Tutkijat uskovat, että suklaan sisältämät flavonoidit ja antioksidantit vaikuttavat positiivisesti verenpaineeseen ja sydän- ja verisuonitautien riskiin.

Aiemmin verkkopalvelussa
Kommentoi artikkelia
Lähettämällä viestin hyväksyn keskustelun ehdot.
Palaute toimitukselle
Sivu: 1 / 2