TERVEYDENHUOLLON REVISIO -BLOGI

Nettisivun organisaatiokaavio ei paranna potilasta pätkääkään

  • 6.3. 09:23

Elina Heino

Tämän päivän potilas ei jonota. Hän haluaa saada asiansa hoidettua silloin, kun siihen on tarve, kirjoitti viime viikolla lääkäri Jani Tikkanen Mediuutisten verkkosivuilla julkaistussa Terveydenhuollon revisio -blogissa.

Digitaalisesta terveydenhuollosta kiinnostunut Tikkanen on virkavapaalla Keravan johtavan ylilääkärin tehtävästä ja työskentelee postdoc-tutkijana Harvardin yliopistossa.

Samaan aikaan potilaan muuttumisen kanssa tekninen kehitys ja sen vauhti ovat yllättäneet terveydenhuollon.

– Tekoälyn avulla tehty sairauksien seulonta ja terveysneuvonta ovat valtavirtaa jo ennen kuin chat-vastaanototkaan ehtivät vakiinnuttaa paikkansa, Tikkanen kirjoittaa.

Terveydenhuollon ja lääkärin roolit muuttuvat Tikkasen mukaan väkisin ja huomattavasti nopeammin kuin mihin terveydenhuollossa ollaan valmiita.

Hän kehottaa hyödyntämään terveydenhuollon turbulenssissa digiratkaisuja.

– Terveysteknologia on usein paisutettua hypeä, mutta hyvin toteutettu digipalvelu on jo nykyiselläänkin vähintäänkin erinomainen renki.

 

Digitaalisuus ei silti sovi kaikkialle Tikkasenkaan mielestä.

– Yksinkertaiset ajatukset toimivat usein parhaiten, eikä kaikkia palveluketjun osia tai käytäntöjä edes kannata yrittää runnoa digitaaliseksi.

Tikkanen muistuttaa, että yksikään organisaation tarpeista lähtevä tai liian pitkään ilman käyttäjiä hierottu saati käyttäjäkokemuksilta korvansa sulkenut tuote ei tule toimimaan.

Siksi digipalveluja käynnistäessä on syytä nivoa IT-osaaminen vahvemmin osaksi terveyspalveluita.

Tikkanen aloittaisi digiavauksen pöllyttämällä terveydenhuollon palveluntuottajien nettisivut.

Hänen havaintojensa mukaan ne palvelevat nykyisellään pääasiassa hallintokoneiston tiedottamistarpeita, vaikka juuri nettisivut ovat käytännössä ensimmäinen ja ehkä keskeisinkin kontaktipinta asiakkaisiin.

– Organisaatiorakenteiden kuvaukset eivät edistä potilaan vaivan paranemista pätkän vertaa, Tikkanen kirjoittaa.

Teknisesti yksinkertaisilla ratkaisuilla palveluntuottajien nettisivuista voitaisiin muotoilla asiakkaan omahoitoa ja arkea tukevia kokonaisuuksia, jotka palvelisivat 24/7 ajasta ja paikasta riippumatta.

Oirekyselyt ja omahoidon ohjeistaminen, kiireellisyyden arviointi, haastattelu, kannattelu ja sairauksien sekä hoitojen jatkoseuranta ovat esimerkkejä kohtalaisella määrällä koodirivejä toteutettavissa olevista asiakkaalle hyödyllisistä apuvälineistä.

Botit ja muut älykkäämmät ratkaisut ovat samoin kaikkien toteutettavissa jo tänään.

 

Tikkanen ei väheksy potilaan ja terveydenhuollon perinteistäkään kontaktikeinoa, puhelinta.

– Puhelin on edelleen hyvä väline, mutta ainoana kontaktipintana äärettömän haavoittuvainen ja kohtuuttomasti henkilöstöresursseja syövä palvelumuoto.

 

Lue myös Jani Tikkasen 3.3.2017 julkaistu blogi Digitaalinen distruptio jyrää meitin?

 

Mediuutiset 12/2017

Uusi Mediuutiset on ilmestynyt!

Tampereen Lääkäripäivien vuoksi Mediuutiset julkaistiin tällä viikolla perjantain sijasta jo eilen keskiviikkona.

  • 23.3. 15:22

PÄÄTOIMITTAJALTA

Melkoinen myräkkä valinnanvapaudesta

Viime viikkojen aikana on alkanut vaikuttaa siltä, että potilaan valinnanvapaudesta tehdyt suunnitelmat ovat niin hajallaan, ettei niiden yksityiskohdista tai seurauksista ole enää käsitystä juuri kenelläkään.

  • 22.3. 11:58

TOIMITUKSELTA

Syyllinen on toisaalla

Syyttävä sormi osoittaa helposti Kelan suuntaan, vaikka moni e-reseptin ärsyttävä ominaisuus johtuu potilastietojärjestelmästä, ei Kelan hallinnoimasta järjestelmästä.

  • 22.3. 11:24

Uusin lehti

Tapahtumat

Kuule uusimmista käytäntöjä muuttavista tutkimuksista sekä verkostoidu terveysalan ammattilaisten kanssa.

Kaikki tapahtumat

Uusimmat uutiset

Medirekry: Työpaikat

PÄÄTOIMITTAJALTA

Melkoinen myräkkä valinnanvapaudesta

Viime viikkojen aikana on alkanut vaikuttaa siltä, että potilaan valinnanvapaudesta tehdyt suunnitelmat ovat niin hajallaan, ettei niiden yksityiskohdista tai seurauksista ole enää käsitystä juuri kenelläkään.

  • 22.3. 11:58

TOIMITUKSELTA

Syyllinen on toisaalla

Syyttävä sormi osoittaa helposti Kelan suuntaan, vaikka moni e-reseptin ärsyttävä ominaisuus johtuu potilastietojärjestelmästä, ei Kelan hallinnoimasta järjestelmästä.

  • 22.3. 11:24

PÄÄTOIMITTAJALTA

Commodore 64 ja vapaus valita

Toivottavaa on, ettei sote-uudistus sotkeutuisi valinnanvapauteen ja että vuosikymmenten odottelusta päästäisiin eteenpäin.

  • 10.3. 12:41

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteistyöllä kasvua terveysteknologia-alalle

Terveysala on saanut ansaitsemansa roolin kansallisten painopisteiden joukossa! Yksi syy on ollut terveysteknologian kasvu merkittäväksi vientialaksi viimeisen parikymmenen vuoden aikana. Vuonna 2015 vientiä oli 1,9 miljardin euron arvosta. Alustavien tietojen mukaan 2 miljardin raja rikkoutui viime vuonna. Kansantalouden kannalta vähintään yhtä tärkeää on, että vienti on suurempaa kuin tuonti. Vuonna 2015 kauppatase oli 900 miljoonaa.

  • 27.2. 12:23

Medirekry

Kaupallinen yhteistyö
Työterveys Helsinki

YLILÄÄKÄRIKSI

Työterveys Helsinki on Suomen suurimman työnantajan oma työterveyshuolto. Laatukeskus Excellence Finland palkitsi meidät vuonna 2016 neljän tähden EFQM Recognised for Excellence -tunnustuksella, joka on ainutlaatuinen kansainvälinen saavutus. Lisäksi voitimme kaupunginjohtajan laatupalkintokilpailun. Teemme työmme vaikuttavasti yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala

kolme erikoistuvaa lääkäriä

Turussa tehdään tänäänkin lisää historiaa. Viihtyisä ja karismaattinen yliopistokaupunki uudistuu ja kasvaa rohkeasti, tavoitteena kaupunkilaisten elämisen laadun ja elinkeinoelämän menestyksen edistäminen kestävällä tavalla. Turku kaupunki on alueensa suurin työllistäjä, jolla on noin 12 000 osaavaa ja ammattitaitoista työntekijää.

Vantaan kaupunki

Lääkäreitä

Vantaan kaupungilla on lääkäreille työtä tarjolla monissa toiminnossa: terveysasemilla, sairaalapalveluissa, ennaltaehkäisevässä terveydenhuollossa sekä päihdepalveluissa. Meillä on tarjolla avoimia virkoja sekä mahdollisuus tehdä eripituisia sijaisuuksia. Myös osa-aikaisuus on mahdollinen. Työtä voidaan sovitella tarvittaessa hakijan oman kiinnostuksen mukaan.

Summa

Summa kokoaa Talentumin lehdet ja bisneskirjat yhteen paikkaan. Lehden tilaajat voivat lukea Mediuutisia maksutta myös Summassa. Kokeile kuukauden ajan maksutta, et sitoudu mihinkään.