TERVEYDENHUOLLON REVISIO -BLOGI

Nettisivun organisaatiokaavio ei paranna potilasta pätkääkään

  • 6.3. 09:23

Elina Heino

Tämän päivän potilas ei jonota. Hän haluaa saada asiansa hoidettua silloin, kun siihen on tarve, kirjoitti viime viikolla lääkäri Jani Tikkanen Mediuutisten verkkosivuilla julkaistussa Terveydenhuollon revisio -blogissa.

Digitaalisesta terveydenhuollosta kiinnostunut Tikkanen on virkavapaalla Keravan johtavan ylilääkärin tehtävästä ja työskentelee postdoc-tutkijana Harvardin yliopistossa.

Samaan aikaan potilaan muuttumisen kanssa tekninen kehitys ja sen vauhti ovat yllättäneet terveydenhuollon.

– Tekoälyn avulla tehty sairauksien seulonta ja terveysneuvonta ovat valtavirtaa jo ennen kuin chat-vastaanototkaan ehtivät vakiinnuttaa paikkansa, Tikkanen kirjoittaa.

Terveydenhuollon ja lääkärin roolit muuttuvat Tikkasen mukaan väkisin ja huomattavasti nopeammin kuin mihin terveydenhuollossa ollaan valmiita.

Hän kehottaa hyödyntämään terveydenhuollon turbulenssissa digiratkaisuja.

– Terveysteknologia on usein paisutettua hypeä, mutta hyvin toteutettu digipalvelu on jo nykyiselläänkin vähintäänkin erinomainen renki.

 

Digitaalisuus ei silti sovi kaikkialle Tikkasenkaan mielestä.

– Yksinkertaiset ajatukset toimivat usein parhaiten, eikä kaikkia palveluketjun osia tai käytäntöjä edes kannata yrittää runnoa digitaaliseksi.

Tikkanen muistuttaa, että yksikään organisaation tarpeista lähtevä tai liian pitkään ilman käyttäjiä hierottu saati käyttäjäkokemuksilta korvansa sulkenut tuote ei tule toimimaan.

Siksi digipalveluja käynnistäessä on syytä nivoa IT-osaaminen vahvemmin osaksi terveyspalveluita.

Tikkanen aloittaisi digiavauksen pöllyttämällä terveydenhuollon palveluntuottajien nettisivut.

Hänen havaintojensa mukaan ne palvelevat nykyisellään pääasiassa hallintokoneiston tiedottamistarpeita, vaikka juuri nettisivut ovat käytännössä ensimmäinen ja ehkä keskeisinkin kontaktipinta asiakkaisiin.

– Organisaatiorakenteiden kuvaukset eivät edistä potilaan vaivan paranemista pätkän vertaa, Tikkanen kirjoittaa.

Teknisesti yksinkertaisilla ratkaisuilla palveluntuottajien nettisivuista voitaisiin muotoilla asiakkaan omahoitoa ja arkea tukevia kokonaisuuksia, jotka palvelisivat 24/7 ajasta ja paikasta riippumatta.

Oirekyselyt ja omahoidon ohjeistaminen, kiireellisyyden arviointi, haastattelu, kannattelu ja sairauksien sekä hoitojen jatkoseuranta ovat esimerkkejä kohtalaisella määrällä koodirivejä toteutettavissa olevista asiakkaalle hyödyllisistä apuvälineistä.

Botit ja muut älykkäämmät ratkaisut ovat samoin kaikkien toteutettavissa jo tänään.

 

Tikkanen ei väheksy potilaan ja terveydenhuollon perinteistäkään kontaktikeinoa, puhelinta.

– Puhelin on edelleen hyvä väline, mutta ainoana kontaktipintana äärettömän haavoittuvainen ja kohtuuttomasti henkilöstöresursseja syövä palvelumuoto.

 

Lue myös Jani Tikkasen 3.3.2017 julkaistu blogi Digitaalinen distruptio jyrää meitin?

 

PÄÄTOIMITTAJALTA

Rokotteita pitää puolustaa

Välillä vaikuttaa siltä, että lääketieteen ja ravitsemuksen asiantuntijaksi voi meritoitua omia vaivojaan tarkkailemalla, kirjoittaa päätoimittaja Anna Niemelä.

  • 18.8. 10:22

Kolumni

Ympäristöystävällisyys on osa sairaalankin laatua

Terveydenhuollon laadun yhtenä elementtinä tulisi olla ympäristöystävällisyys, sillä ilmastonmuutos on suuri riski monien terveydelle, kirjoittaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja Leena Setälä.

  • 18.8. 10:15

TOIMITUKSELTA

Käytäntö syntyy hitaasti

Tuoreiden ajatusten implementointi on haastava paikka, kirjoittaa toimittaja Nina Airisto.

  • 18.8. 10:11

Uusin lehti

Tapahtumat

Millainen itseluottamus johtaa menestykseen? Miten kampitan muutoksen aiheuttamat työhyvinvointihaasteet? Tapahtumassa kuulet mielenkiintoisia case-esimerkkejä johtajien muutosmatkoista sekä opit tuntemaan itsesi.

Kaikki tapahtumat

Uusimmat uutiset

Medirekry: Työpaikat

PÄÄTOIMITTAJALTA

Rokotteita pitää puolustaa

Välillä vaikuttaa siltä, että lääketieteen ja ravitsemuksen asiantuntijaksi voi meritoitua omia vaivojaan tarkkailemalla, kirjoittaa päätoimittaja Anna Niemelä.

  • 18.8. 10:22

Kolumni

Ympäristöystävällisyys on osa sairaalankin laatua

Terveydenhuollon laadun yhtenä elementtinä tulisi olla ympäristöystävällisyys, sillä ilmastonmuutos on suuri riski monien terveydelle, kirjoittaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja Leena Setälä.

  • 18.8. 10:15

TOIMITUKSELTA

Käytäntö syntyy hitaasti

Tuoreiden ajatusten implementointi on haastava paikka, kirjoittaa toimittaja Nina Airisto.

  • 18.8. 10:11

PÄÄTOIMITTAJALTA

Hoidon tasa-arvosta on iso huoli

Moni tasa-arvon ongelmista kietoutuu potilaiden heikkoon yhteiskunnalliseen asemaan tai osattomuuteen yhteiskunnassa, kirjoittaa päätoimittaja Anna Niemelä.

  • 11.8. 10:28

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kari Kataja: Äitiyspakkauksia ja yhteiskehittämistä

Tekes on kumppanina yhdessä VTT:n ja Sitran kanssa Janssen Research & Developmentin ja Johnson & Johnson Innovationin maailmanlaajuisessa Next-Gen Baby Box QuickFire Challenge -innovaatiokilpailussa, jossa etsitään mullistavia ratkaisuja lasten ja vanhempien terveyden edistämiseksi. Kilpailu tarjoaa innostavan mahdollisuuden Suomelle ja suomalaisille yrityksille olla luomassa uutta ekosysteemiä.

  • 21.6. 11:42

Sisulla ja rohkeudella

Nykyisten suomalaisten terveys- ja hyvinvointialan saavutusten juuret ulottuvat liki sadan vuoden taakse. Ensimmäiset neuvolat perustettiin Arvo Ylpön aloitteesta 1920-luvulla. Ylppö oli myös vaikuttaja laajemminkin suomalaisessa lääketieteen ja talouselämän kehityksessä toimien mm. tänä vuonna 100 vuotta täyttävän Orionin johtokunnassa.

  • 18.4. 12:01

Yhteistyöllä kasvua terveysteknologia-alalle

Terveysala on saanut ansaitsemansa roolin kansallisten painopisteiden joukossa! Yksi syy on ollut terveysteknologian kasvu merkittäväksi vientialaksi viimeisen parikymmenen vuoden aikana. Vuonna 2015 vientiä oli 1,9 miljardin euron arvosta. Alustavien tietojen mukaan 2 miljardin raja rikkoutui viime vuonna. Kansantalouden kannalta vähintään yhtä tärkeää on, että vienti on suurempaa kuin tuonti. Vuonna 2015 kauppatase oli 900 miljoonaa.

  • 27.2. 12:23

Medirekry

Kaupallinen yhteistyö
Uudenmaan Työterveys/ Keski-Uudenmaan Työterveys

TYÖTERVEYDEN SAIRAANHOIDON LÄÄKÄREITÄ

Nurmijärven ja Tuusulan kunnat ovat maakunnallisia muutoksia ennakoiden perustaneet kaksi työterveyshuoltopalveluita tuottavaa osakeyhtiötä: Uudenmaan työterveys Oy;n ja Keski-Uudenmaan Työterveys Oy:n. Näin taataan paikalliset, hyvin saavutettavat työterveyspalvelut kuntien henkilöstölle sekä parannetaan alueen yrityksille ja yrittäjille tarjottavia työterveyshuollon palveluja. Yritystoiminta käynnistyy syksyllä 2017. Yrityksillä on toimipisteet Nurmijärven kirkonkylässä, Klaukkalassa sekä Tuusulan Hyrylässä

Uudenmaan Työterveys/ Keski-Uudenmaan Työterveys

TYÖTERVEYSLÄÄKÄREITÄ

Nurmijärven ja Tuusulan kunnat ovat maakunnallisia muutoksia ennakoiden perustaneet kaksi työterveyshuoltopalveluita tuottavaa osakeyhtiötä: Uudenmaan työterveys Oy;n ja Keski-Uudenmaan Työterveys Oy:n. Näin taataan paikalliset, hyvin saavutettavat työterveyspalvelut kuntien henkilöstölle sekä parannetaan alueen yrityksille ja yrittäjille tarjottavia työterveyshuollon palveluja. Yritystoiminta käynnistyy syksyllä 2017. Yrityksillä on toimipisteet Nurmijärven kirkonkylässä, Klaukkalassa sekä Tuusulan Hyrylässä

Uudenmaan Työterveys/ Keski-Uudenmaan Työterveys

VASTAAVAA TYÖTERVEYSLÄÄKÄRIÄ

Nurmijärven ja Tuusulan kunnat ovat maakunnallisia muutoksia ennakoiden perustaneet kaksi työterveyshuoltopalveluita tuottavaa osakeyhtiötä: Uudenmaan työterveys Oy;n ja Keski-Uudenmaan Työterveys Oy:n. Näin taataan paikalliset, hyvin saavutettavat työterveyspalvelut kuntien henkilöstölle sekä parannetaan alueen yrityksille ja yrittäjille tarjottavia työterveyshuollon palveluja. Yritystoiminta käynnistyy syksyllä 2017. Yrityksillä on toimipisteet Nurmijärven kirkonkylässä, Klaukkalassa sekä Tuusulan Hyrylässä

TERVEYSTALO

JOHTAVAA TYÖTERVEYSLÄÄKÄRIÄ

Olemme Suomen suurin yksityinen lääkärikeskus-sairaala, joka tarjoaa monipuolisia terveyspalveluja ja on avoinna vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä, 24/7. Työterveyshuollossa meillä on lähes 50 000 työterveyshuollon asiakasta. Kehitymme ja kehitämme toimintaamme jatkuvasti asiakastarpeiden mukaisesti, muuttuvassa toimintaympäristössä. Terveystalo Kampissa on osaava ja uudistusmyönteinen henkilöstö.

Summa

Summa kokoaa Talentumin lehdet ja bisneskirjat yhteen paikkaan. Lehden tilaajat voivat lukea Mediuutisia maksutta myös Summassa. Kokeile kuukauden ajan maksutta, et sitoudu mihinkään.