TERVEYDENHUOLLON REVISIO -BLOGI

Nettisivun organisaatiokaavio ei paranna potilasta pätkääkään

  • 6.3. 09:23

Elina Heino

Tämän päivän potilas ei jonota. Hän haluaa saada asiansa hoidettua silloin, kun siihen on tarve, kirjoitti viime viikolla lääkäri Jani Tikkanen Mediuutisten verkkosivuilla julkaistussa Terveydenhuollon revisio -blogissa.

Digitaalisesta terveydenhuollosta kiinnostunut Tikkanen on virkavapaalla Keravan johtavan ylilääkärin tehtävästä ja työskentelee postdoc-tutkijana Harvardin yliopistossa.

Samaan aikaan potilaan muuttumisen kanssa tekninen kehitys ja sen vauhti ovat yllättäneet terveydenhuollon.

– Tekoälyn avulla tehty sairauksien seulonta ja terveysneuvonta ovat valtavirtaa jo ennen kuin chat-vastaanototkaan ehtivät vakiinnuttaa paikkansa, Tikkanen kirjoittaa.

Terveydenhuollon ja lääkärin roolit muuttuvat Tikkasen mukaan väkisin ja huomattavasti nopeammin kuin mihin terveydenhuollossa ollaan valmiita.

Hän kehottaa hyödyntämään terveydenhuollon turbulenssissa digiratkaisuja.

– Terveysteknologia on usein paisutettua hypeä, mutta hyvin toteutettu digipalvelu on jo nykyiselläänkin vähintäänkin erinomainen renki.

 

Digitaalisuus ei silti sovi kaikkialle Tikkasenkaan mielestä.

– Yksinkertaiset ajatukset toimivat usein parhaiten, eikä kaikkia palveluketjun osia tai käytäntöjä edes kannata yrittää runnoa digitaaliseksi.

Tikkanen muistuttaa, että yksikään organisaation tarpeista lähtevä tai liian pitkään ilman käyttäjiä hierottu saati käyttäjäkokemuksilta korvansa sulkenut tuote ei tule toimimaan.

Siksi digipalveluja käynnistäessä on syytä nivoa IT-osaaminen vahvemmin osaksi terveyspalveluita.

Tikkanen aloittaisi digiavauksen pöllyttämällä terveydenhuollon palveluntuottajien nettisivut.

Hänen havaintojensa mukaan ne palvelevat nykyisellään pääasiassa hallintokoneiston tiedottamistarpeita, vaikka juuri nettisivut ovat käytännössä ensimmäinen ja ehkä keskeisinkin kontaktipinta asiakkaisiin.

– Organisaatiorakenteiden kuvaukset eivät edistä potilaan vaivan paranemista pätkän vertaa, Tikkanen kirjoittaa.

Teknisesti yksinkertaisilla ratkaisuilla palveluntuottajien nettisivuista voitaisiin muotoilla asiakkaan omahoitoa ja arkea tukevia kokonaisuuksia, jotka palvelisivat 24/7 ajasta ja paikasta riippumatta.

Oirekyselyt ja omahoidon ohjeistaminen, kiireellisyyden arviointi, haastattelu, kannattelu ja sairauksien sekä hoitojen jatkoseuranta ovat esimerkkejä kohtalaisella määrällä koodirivejä toteutettavissa olevista asiakkaalle hyödyllisistä apuvälineistä.

Botit ja muut älykkäämmät ratkaisut ovat samoin kaikkien toteutettavissa jo tänään.

 

Tikkanen ei väheksy potilaan ja terveydenhuollon perinteistäkään kontaktikeinoa, puhelinta.

– Puhelin on edelleen hyvä väline, mutta ainoana kontaktipintana äärettömän haavoittuvainen ja kohtuuttomasti henkilöstöresursseja syövä palvelumuoto.

 

Lue myös Jani Tikkasen 3.3.2017 julkaistu blogi Digitaalinen distruptio jyrää meitin?

 

Uusin lehti

Tapahtumat

Varhainen reumasairauden diagnoosi parantaa hoidon onnistumista. Esimerkiksi yhä useamman potilaan sairastamaa kihtiä voi olla vaikea tunnistaa. Oireiden tunnistaminen ja ajoissa aloitettu hoito varmistavat työkyvyn sekä elämänlaadun säilymisen. Reumaa sairastava ja kivulias potilas tarvitsee monenlaista tukea matkallaan kohti hoitotavoitettaan. Mediareenalla pääset muun muassa käymään läpi yleisimpiä reumaatikon hoitoon liittyviä erityispiirteitä, syventymään uusiin reumalääkkeisiin sekä harvinaisiin reumasairauksiin.

Kaikki tapahtumat

Uusimmat uutiset

Medirekry: Työpaikat

PÄÄTOIMITTAJALTA

Mato sekoitti Britannian

Magneettikuvauslaitteiden päivittäminen ei onnistu helposti nappia painamalla.

  • 19.5. 09:15

KOLUMNI

Lääkärin paheellinen elämä

Voiko lääkärin epätäydellisyys, vatsamakkarat tai silmäpussit lisätä empatian tunnetta vastaanottoon?

  • 19.5. 09:14

TOIMITUKSELTA

Laatu, missä olet?

Laatua ei voi valita, koska siitä ei tiedä mitään.

  • 19.5. 09:14

TOIMITTAJALTA

Ei enää arvauskeskuksia

Yhden asian ei pitäisi muuttua sote-uudistuksessa. Vaativaa työtä tekevät ansaitsevat arvostuksen, kirjoittaa toimittaja Nina Airisto.

  • 19.5. 08:51

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Sisulla ja rohkeudella

Nykyisten suomalaisten terveys- ja hyvinvointialan saavutusten juuret ulottuvat liki sadan vuoden taakse. Ensimmäiset neuvolat perustettiin Arvo Ylpön aloitteesta 1920-luvulla. Ylppö oli myös vaikuttaja laajemminkin suomalaisessa lääketieteen ja talouselämän kehityksessä toimien mm. tänä vuonna 100 vuotta täyttävän Orionin johtokunnassa.

  • 18.4. 12:01

Yhteistyöllä kasvua terveysteknologia-alalle

Terveysala on saanut ansaitsemansa roolin kansallisten painopisteiden joukossa! Yksi syy on ollut terveysteknologian kasvu merkittäväksi vientialaksi viimeisen parikymmenen vuoden aikana. Vuonna 2015 vientiä oli 1,9 miljardin euron arvosta. Alustavien tietojen mukaan 2 miljardin raja rikkoutui viime vuonna. Kansantalouden kannalta vähintään yhtä tärkeää on, että vienti on suurempaa kuin tuonti. Vuonna 2015 kauppatase oli 900 miljoonaa.

  • 27.2. 12:23

Medirekry

Kaupallinen yhteistyö
HUS

Ylilääkäri

HUS on kansainvälisesti arvostettu erikoissairaanhoidon osaaja. Tuotamme palveluja lähes 1,6 miljoonalle asukkaalle ja vastaamme monien erityisalojen sairaanhoidosta valtakunnallisesti. Palveluksessamme on yli 22 000 ammattilaista. Tervetuloa edelläkävijöiden joukkoon!

Turun kaupunki

kaksi vakituista terveyskeskuslääkärin virkaa

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala palvelee turkulaisia sosiaali- ja terveysasioissa. Hyvinvointitoimiala on suurin kaupungin toimialoistaja tarjoaa työtä yli 4400 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisellemm. ennaltaehkäisevien palvelujen, tutkimus-, hoito-, perhe- jakuntoutumispalvelujen parissa.

Vasa centralsjukhus / Vaasan keskussairaala

ERIKOISTUVAA LÄÄKÄRIÄ / SPECIALISERANDE LÄKARE

Vaasan keskussairaala tarjoaa laadukasta erikoissairaanhoitoa kahdella kielellä. Lääketieteellinen toimintamme on korkeatasoista, ja sitä leimaa laaja-alainen laatu- ja potilasturvallisuustyö. Tarjoamme 2 400 työntekijällemme hyvän työpaikan, jossa panostetaan osaamisen kehittämiseen ja työviihtyvyyteen. Tervetuloa meille!

Vasa centralsjukhus / Vaasan keskussairaala

OSASTONYLILÄÄKÄRIÄ / AVDELNINGSÖVERLÄKARE

Vaasan keskussairaala tarjoaa laadukasta erikoissairaanhoitoa kahdella kielellä. Lääketieteellinen toimintamme on korkeatasoista, ja sitä leimaa laaja-alainen laatu- ja potilasturvallisuustyö. Tarjoamme 2 400 työntekijällemme hyvän työpaikan, jossa panostetaan osaamisen kehittämiseen ja työviihtyvyyteen. Tervetuloa meille!

Summa

Summa kokoaa Talentumin lehdet ja bisneskirjat yhteen paikkaan. Lehden tilaajat voivat lukea Mediuutisia maksutta myös Summassa. Kokeile kuukauden ajan maksutta, et sitoudu mihinkään.