TERVEYDENHUOLLON REVISIO -BLOGI

Nettisivun organisaatiokaavio ei paranna potilasta pätkääkään

  • 6.3. 09:23

Elina Heino

Tämän päivän potilas ei jonota. Hän haluaa saada asiansa hoidettua silloin, kun siihen on tarve, kirjoitti viime viikolla lääkäri Jani Tikkanen Mediuutisten verkkosivuilla julkaistussa Terveydenhuollon revisio -blogissa.

Digitaalisesta terveydenhuollosta kiinnostunut Tikkanen on virkavapaalla Keravan johtavan ylilääkärin tehtävästä ja työskentelee postdoc-tutkijana Harvardin yliopistossa.

Samaan aikaan potilaan muuttumisen kanssa tekninen kehitys ja sen vauhti ovat yllättäneet terveydenhuollon.

– Tekoälyn avulla tehty sairauksien seulonta ja terveysneuvonta ovat valtavirtaa jo ennen kuin chat-vastaanototkaan ehtivät vakiinnuttaa paikkansa, Tikkanen kirjoittaa.

Terveydenhuollon ja lääkärin roolit muuttuvat Tikkasen mukaan väkisin ja huomattavasti nopeammin kuin mihin terveydenhuollossa ollaan valmiita.

Hän kehottaa hyödyntämään terveydenhuollon turbulenssissa digiratkaisuja.

– Terveysteknologia on usein paisutettua hypeä, mutta hyvin toteutettu digipalvelu on jo nykyiselläänkin vähintäänkin erinomainen renki.

 

Digitaalisuus ei silti sovi kaikkialle Tikkasenkaan mielestä.

– Yksinkertaiset ajatukset toimivat usein parhaiten, eikä kaikkia palveluketjun osia tai käytäntöjä edes kannata yrittää runnoa digitaaliseksi.

Tikkanen muistuttaa, että yksikään organisaation tarpeista lähtevä tai liian pitkään ilman käyttäjiä hierottu saati käyttäjäkokemuksilta korvansa sulkenut tuote ei tule toimimaan.

Siksi digipalveluja käynnistäessä on syytä nivoa IT-osaaminen vahvemmin osaksi terveyspalveluita.

Tikkanen aloittaisi digiavauksen pöllyttämällä terveydenhuollon palveluntuottajien nettisivut.

Hänen havaintojensa mukaan ne palvelevat nykyisellään pääasiassa hallintokoneiston tiedottamistarpeita, vaikka juuri nettisivut ovat käytännössä ensimmäinen ja ehkä keskeisinkin kontaktipinta asiakkaisiin.

– Organisaatiorakenteiden kuvaukset eivät edistä potilaan vaivan paranemista pätkän vertaa, Tikkanen kirjoittaa.

Teknisesti yksinkertaisilla ratkaisuilla palveluntuottajien nettisivuista voitaisiin muotoilla asiakkaan omahoitoa ja arkea tukevia kokonaisuuksia, jotka palvelisivat 24/7 ajasta ja paikasta riippumatta.

Oirekyselyt ja omahoidon ohjeistaminen, kiireellisyyden arviointi, haastattelu, kannattelu ja sairauksien sekä hoitojen jatkoseuranta ovat esimerkkejä kohtalaisella määrällä koodirivejä toteutettavissa olevista asiakkaalle hyödyllisistä apuvälineistä.

Botit ja muut älykkäämmät ratkaisut ovat samoin kaikkien toteutettavissa jo tänään.

 

Tikkanen ei väheksy potilaan ja terveydenhuollon perinteistäkään kontaktikeinoa, puhelinta.

– Puhelin on edelleen hyvä väline, mutta ainoana kontaktipintana äärettömän haavoittuvainen ja kohtuuttomasti henkilöstöresursseja syövä palvelumuoto.

 

Lue myös Jani Tikkasen 3.3.2017 julkaistu blogi Digitaalinen distruptio jyrää meitin?

 

TERVEYDENHUOLLON REVISIO -BLOGI

Perusterveydenhuollon horisontti 2020

Mitä jos perusterveydenhuollon tulevaisuuden visioita eivät sitoisi nykyiset seinät tai asetukset, vaan järjestelmän voisi rakentaa puhtaalta pöydältä? Tätä kuvaa maalailee Jani Tikkanen blogissaan.

  • 21.6. 10:01

Uusin lehti

Tapahtumat

Tule mukaan Mediuutisten HOITAJA 2017 -koulutukseen. Kahden päivän aikana saat työkaluja oman työsi tueksi, eväitä oman asiantuntijuutesi kehittämiseen sekä keinoja ylläpitää työhyvinvointia. Koulutus kokoaa yhteen mielenkiintoiset ja asiantuntevat puhujat sekä hoitotyön ammattilaiset. Liity joukkoon!

Kaikki tapahtumat

Uusimmat uutiset

Medirekry: Työpaikat

TERVEYDENHUOLLON REVISIO -BLOGI

Perusterveydenhuollon horisontti 2020

Mitä jos perusterveydenhuollon tulevaisuuden visioita eivät sitoisi nykyiset seinät tai asetukset, vaan järjestelmän voisi rakentaa puhtaalta pöydältä? Tätä kuvaa maalailee Jani Tikkanen blogissaan.

  • 21.6. 10:01

TOIMITUKSELTA

Tämäkin muuttaa Suomea

Useimmissa maissa henkilökohainen budjetti on lisännyt yhteiskunnan kuluja.

  • 16.6. 09:05

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kari Kataja: Äitiyspakkauksia ja yhteiskehittämistä

Tekes on kumppanina yhdessä VTT:n ja Sitran kanssa Janssen Research & Developmentin ja Johnson & Johnson Innovationin maailmanlaajuisessa Next-Gen Baby Box QuickFire Challenge -innovaatiokilpailussa, jossa etsitään mullistavia ratkaisuja lasten ja vanhempien terveyden edistämiseksi. Kilpailu tarjoaa innostavan mahdollisuuden Suomelle ja suomalaisille yrityksille olla luomassa uutta ekosysteemiä.

  • 21.6. 11:42

Sisulla ja rohkeudella

Nykyisten suomalaisten terveys- ja hyvinvointialan saavutusten juuret ulottuvat liki sadan vuoden taakse. Ensimmäiset neuvolat perustettiin Arvo Ylpön aloitteesta 1920-luvulla. Ylppö oli myös vaikuttaja laajemminkin suomalaisessa lääketieteen ja talouselämän kehityksessä toimien mm. tänä vuonna 100 vuotta täyttävän Orionin johtokunnassa.

  • 18.4. 12:01

Medirekry

Kaupallinen yhteistyö
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote)

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote)

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) tuottaa sosiaali- ja terveyspalvelut Lappeenrannassa ja lähikunnissa. Asukkaita on noin 132 000. Lappeenrantaan pääsee junalla Helsingistä 2 tunnissa ja Lahdesta tunnissa. Olemme savuton työpaikka.

Rovaniemen kaupungin perusturva

OSA-AIKAINEN (25 %) LASTENPSYKIATRIN VIRANSIJAISUUS AJALLE 2.1.2018 - 31.12.2018

Rovaniemen kaupungin perusturvan toimialan toimintaa ovat avovastaanotto, aikuisten sosiaalipalvelut, kuntoutus, lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, maahanmuuttajasosiaalityö, perheneuvola, palveluohjaus ja ikäosaamiskeskus, palveluneuvonta- ja ohjaus, perhesosiaalityö, sairaalapalvelut, suun terveydenhuolto, terveysneuvonta, vammaispalvelut sekä ympärivuorokautinen hoiva ja palveluasuminen. Sosiaali- ja terveydenhuollossa työskentelee n. 1100 ammattilaista. Toimipisteitä on kymmeniä eri puolilla Rovaniemeä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden tehtävät ovat monipuolisia, mielenkiintoisia ja haasteellisia. Ammattitaitoinen henkilöstö on toimintamme perusta ja siksi panostamme henkilökunnan osaamiseen ja kehittämiseen. Tervetuloa joukkoomme.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

TERVEYSKESKUSLÄÄKÄRI Asikkalan terveysasema

Tehdään yhdessä Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista parempia kuin ikinä! Olemme uudistettujen sote-palveluiden tuottaja. Yhtymässä työskentelee n. 7200 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

TERVEYSKESKUSLÄÄKÄRI Järvelän terveysasema

Tehdään yhdessä Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista parempia kuin ikinä! Olemme uudistettujen sote-palveluiden tuottaja. Yhtymässä työskentelee n. 7200 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista.

Summa

Summa kokoaa Talentumin lehdet ja bisneskirjat yhteen paikkaan. Lehden tilaajat voivat lukea Mediuutisia maksutta myös Summassa. Kokeile kuukauden ajan maksutta, et sitoudu mihinkään.

Työelämä

Minna Pihlava

Suositusviidakko kaipaa raivausta

Kansallinen ohjaus pitää miettiä uusiksi sote-uudistuksessa, sanoo palvelu-valikoima-neuvoston pääsihteeri Taina Mäntyranta.

  • 16.6.