Harri Junttila, 3.8.2006, 9:29

Elintavat vaikuttavat dementian syntyyn

Keski-ikäisten ihmisten elintavat vaikuttavat selvästi Alzheimerin taudin ja muiden dementiasairausten syntyyn. Karoliinisen instituutin tutkijat kehittivät yksinkertaisen metodin, jonka avulla riskiä on helppo ennustaa. Tutkimuksen tulokset julkaisi Lancet.

Tutkijat hyödynsivät Pohjois-Karjala-projektin yhteydessä 1970- ja 1990-luvuilla kerättyjä tietoja. Dementiariskiä lisäsivät huomattavasti keski-iässä todetut ylipaino, korkea kolesteroli ja verenpaine. Vaikutusta oli myös alhaisella koulutustasolla ja vähäisellä liikunnalla.

Tutkijoiden mukaan dementiariskin pisteyttäminen on uusi keino dementian ennustamisessa ja se vaatii vielä jatkotutkimuksia. Lisäksi sen toimivuutta pitäisi arvioida erikseen, jotta sen ennustearvo kehittyisi.

Lähestymistapa korostaa sydän- ja verisuonitekijöiden merkitystä ja se voi näin ollen auttaa löytämään niitä henkilöitä, jotka voisivat omia elintapojaan muuttamalla vähentää riskiä sairastua dementiaan.

Aiemmin verkkopalvelussa
Kommentoi artikkelia
Lähettämällä viestin hyväksyn keskustelun ehdot.
Palaute toimitukselle
Sivu: 1 / 2