Rasvat puhuttavat
Erpo Pakkala, 19.3.2010, 10:30Moni lääkäri määrää voita
Yhä useamman lääkärin näkemys poikkeaa virallisesta rasvasuosituksesta. Tunnettujen lääkäreiden rinnalle on nousemassa uusi sukupolvi, joka suosittelee voin käyttöä potilailleen.
Yleislääketieteeseen erikoistuvan Pyry-Pekka Suonsivun mielestä voi tulisi rehabilitoida. Hänen mielestään kasviöljyjen kemialliseen kovettamiseen pitäisi suhtautua kriittisesti ja teollisesti aikaansaadut transrasvat tulisi kieltää kokonaan.
– Kasviöljyjen yhteys kroonisiin suolistosairauksiin pitäisi myös asettaa suurennuslasin alle. Samalla tavalla kananmunat vapautettiin pannasta vuonna 2007, kun havaittiin, että niiden haitallinen vaikutus kolesteroliarvoihin johtui tutkimusten väärintulkinnasta.
Suonsivu on myös Raahen kaupunginhallituksen keskustalainen puheenjohtaja. Hän laati viime kuussa valtuustoaloitteen, jossa hän toivoo margariinien vaihtamista voiksi Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymässä.
Suonsivun kanssa samoilla linjoilla on tamperelainen yleis- ja verisuonikirurgi Taija Somppi.
– Olen huomannut potilastyössäni, miten esimerkiksi voin ja kalaöljyjen lisääminen ruokavalioon auttaa monenlaisiin terveysongelmiin. Solukalvoista noin 50 prosenttia ja keuhkojen pinnan aktiivisesta aineesta sata prosenttia on tyydyttynyttä rasvaa. Ei tarvita paljon päättelyä, miksi esimerkiksi keuhko-oireet, astma ja allergiat ovat lisääntyneet.
Sompin mukaan voissa on erinomainen rasvahappokoostumus. Siinä on esimerkiksi seleeniä ja elimistölle välttämättömiä omega 3 - ja omega 6 -rasvahappoja sopivassa suhteessa.
Suonsivu ja Somppi eivät ole rasva-ajatustensa kanssa yksin.
– Lähipiirissäni on useita kliinistä työtä tekeviä lääkäreitä, jotka ajattelevat kanssani samalla tavoin. Yhä suurempi osa lääkäreistä on muuttanut käsitystään asioista käytännön kokemuksen kautta, Somppi sanoo.
Tämän vuoden keskustelunavaajat
1. Eläinrasvat eivät aiheuta sydäntauteja
Tyydyttyneiden rasvojen nauttimisella ei ole yhteyttä suurentuneeseen sydän- ja verisuonitautien tai sydänkohtauksen riskiin, todetaan American Journal of Clinical Nutritionissa julkaistussa meta-analyysissa.
Meta-analyysissa tarkasteltiin 21:tä tutkimusta, joissa oli mukana lähes 350 000 henkilöä. Seuranta-ajat olivat 5–23 vuotta.
Meta-analyysiä oli laatimassa muun muassa Ronald Krauss, joka on yksi maailman johtavista lipidimetabolian asiantuntijoista.
Tutkijat huomattavat, että selkeistä tuloksista huolimatta riskisuhteiden vaikutuksia on vaikea analysoida yksilö- tai edes väestötasolla.
2. Voi sopii miehille
Voin syöminen nostaa veren rasva-arvoja ruuan jälkeen vähemmän kuin oliivi-, rypsi- ja pellavaöljyn käyttö, toteaa tohtorikoulutettava Julia Svensson Lundin yliopistossa tekemässään tutkimuksessa.
Svenssonin mukaan viidesosa voin rasvahapoista on lyhyt- ja keskipitkäketjuisia, jolloin elimistö käyttää ne heti energiana eivätkä ne ehdi nostaa veren rasva-arvoja.
Erot olivat huomattavat miesten kohdalla mutta naisten kohdalla vain marginaalisia. Tämä voi johtua esimerkiksi hormonitoiminnan tai aineenvaihdunnan eroista.
Tutkimuksessa oli mukana 19 naista ja 28 miestä.
Virallinen linja on pehmeä
Viimeaikaisten tutkimusten mukaan tyydyttyneiden rasvojen käyttö ei lisää sydäntautiriskiä ja voi on vain hyvästä, varsinkin miehelle.
Pitäisikö lääkärin ruveta suosittelemaan potilaalle kovia rasvoja, THL:n pääjohtaja Pekka Puska?
– Ei tietenkään. Nykyiset ravintosuositukset korostavat edelleen pehmeiden rasvojen käyttöä. Ne perustuvat pohjoismaisiin ravitsemussuosituksiin, jotka ovat hyvin samanlaisia kuin WHO:n suositukset. Työikäisten sepelvaltimotautikuolleisuus on pienentynyt yli 80 prosenttia 30 vuodessa. Siitä kolmasosa selittyy väestön kolesterolipitoisuuden laskulla.
Uudet pohjoismaiset ravintosuositukset tulevat voimaan vuonna 2012. Puskan mukaan vastavirran rasvatutkimukset tuskin vaikuttavat niihin.
Suomen sydänliiton puheenjohtajan, professori Matti Uusituvan mukaan tutkimuksilla ei ole ollut vaikutusta suosituksiin muuallakaan maailmassa. Esimerkiksi eurooppalainen European Heart Network otti tutkimuksiin viime viikolla kannan, että hötkyilyyn ei ole mitään syytä.
– Kyselin asiasta Yhdysvalloistakin, missä kohu ei aiheuta sen ihmeempiä muutoksia. Ruotsissa asiasta käydään keskustelua vilkkaasti, koska siellä on muutama aktiivinen lääkäri, jotka eivät hyväksy kolesteroli- tai rasvahypoteesia. Meillä Suomessakin on muutama lääkäri, joiden on jostain syystä mahdoton niellä asiaa.
Voisiko kolesterolihypoteesin kumota?
Uusituvan mukaan vallalla olevan hypoteesin kumoaminen vaatisi pitkäkestoisen ruokavaliotutkimuksen, johon olisi vaikea saada eettisen toimikunnan lupaa.
– Se vaatisi laajan vähintään viisi vuotta kestävän verrokkitutkimuksen, jossa toisen ryhmän tyydyttyneen rasvan saanti pitäisi nostaa 1970-luvun tasolle. Kyllä näyttöä pitäisi nyt löytyä enemmän epäilevän joukon puolelta. Todistusaineisto kovan rasvan haitoista on 1980-luvulta alkaen ollut aukoton. Kova rasva heikentää esimerkiksi haitallisen LDL-kolesterolin poistumista maksaan ja pehmeä rasva parantaa insuliiniherkkyyttä kovaan rasvaan verrattuna.
Uusista tutkimuksista ei Uusituvan mukaan ole kolesterolikonsensuksen keinuttajiksi. Esimerkiksi Lundin tutkimus on pienuudessaan ihan omassa arvossaan.
Elimistön elektrolyyteistä xx% on natriumia, käyttäkäämme siis enemmän suolaa!
No vihdoin ja viimein tohtori Puska ja professori Uusitupa edes kommentoivat tuota Kraussin tutkimusta. Kommentoisivatpa vielä sitä viikkoa myöhemmin julkaistua tutkimusta, joka totetsi ratifioitujen hiilihydraattien lisäävän sepelvaltimotautien riskiä. Lisäksi arvon herrat voisivat antaa edes jotain viitteitä tieteellisiin tutkimuksiin, joiden perusteella kumoavat maailman parhaiden asiantuntijoiden tekemän katsauksen ravintorasvoista. Ilman perusteluja tilanne vaikuttaa siltä, että nämä herrat eivät vain halua myöntää olleensa väärässä. Mieluummin aiheuttavat tuhansien suomalaisten sairastumisen ja ennenaikaisen kuoleman, kuin myöntävät olleensa väärässä. Virallisterveellistä ruokavaliota noudattavien kannattaa toivoa, että minä olen väärässä.
Kraussin tutkimus näyttää olevan ns. cherry picked. Tänne on kerätty aika kattavasti linkkejä alan tutkimuksiin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saturated_fat_and_cardiovascular_disease_controversy
Kuulun niihin lääkäreihin, joiden on vaikea niellä Pekka Puskan ja Matti Uusituvan kannattamaa ravintorasva-kolesteroli-valtimotautiteoriaa. Minusta se on virheellinen ja se pitäisi jo haudata. Samaa mieltä kanssani ovat mm. ruotsalaiset sydäntautiprofessori Peter Nilsson (professor i kardivaskulär forskning, katso hänen lyhyt videoesitelmänsä http://20.fi/3998), sisätautiopin professori (emeritus) Lars Werkö, kirurgian professori (emeritus) Tore Scherstén ja elinsiirtokirurgian dosentti Ralf Sundberg (Svenska Dagbladet 14.7.2009 http://20.fi/3999) ja sisätautiopin dosentti Uffe Ravnskov sekä englantilainen tohtori David Grimes (Manchester University). Puska ja Uusitupa argumentoivat, että he ovat oikeassa, koska kuuluvat enemmistöön. Tieteessä totuus ei tule esille huutoäänestyksellä. Ravintorasva-kolesteroliteoria-sydäntaudit on "keisarin uudet vaatteet". Sydäntautikuolleisuuden väheneminen kaikkialla maailmassa ei jodu kolesterolin alentamisesta vaan toistaiseksi tunmattomista syistä. Olen kollega Pentti Raasteen kanssa esittänyt näkemykseni valtimotaudeista uudessa oppaassa, jonka voi ladata tästä:
http://20.fi/3997
Oletko sama Tolonen, joka kauppaa kaikkea humpuukia? Itse yrität huutaa esille kantasi puolustajia ja samalla toteat "tieteessä totuus ei tule esille huutoäänestyksellä". Ei niin se on historiassa nähty. Mutta kaltaisesi pärjäävät aina.
TEHOKKUUSEROT
Ilkka Jauhiainen, 10.2.2012Aluesairaala pärjää pienuudella
Forssa ja Iisalmi ovat huipputehokkaita, Mänttä ja Kuusankoski rahareikiä. »
HOITOTAKUU
Ursula Grönvall, 9.2.2012Hoitojonot vetävät aiempaa paremmin
Erikoissairaanhoidon jonot lyhenivät lähes kaikilla erikoisaloilla. »

Ilmoituksesi käsitellään seuraavan työpäivän kuluessa.