Alkoholi lisää hormoniherkkää rintasyöpää
Runsas alkoholinkäyttö lisää hormoniherkän rintasyövän riskiä, osoittaa Tukholman Karoliinisessa Instituutissa valmistunut tutkimus.
LT Alicja Wolkin johtama tutkimusryhmä selvitti alkoholinkäytön ja rintasyövän yhteyttä lähes 52 000:lla vaihdevuodet ylittäneellä naisella. Tiedot naisten alkoholinkäytöstä kerättiin 1987–1990 ja uudestaan vuonna 1997.
Vuoden 2004 puoliväliin mennessä naisilla oli ilmaantunut 1 188 rintasyöpää.
Tutkijat havaitsivat, että alkoholinkäytöllä oli selvä yhteys estrogeenireseptoripositiivisen eli hormoniherkän rintasyövän riskiin. ER-negatiivisissa syövissä yhteyttä ei todettu.
Vähiten alkoholia käyttäneillä naisilla ilmaantui ER-positiivista rintasyöpää 158 tapausta / 100 000 henkilövuotta. Eniten alkoholia käyttäneillä naisilla luku oli 232 / 100 000, joten riski oli lähes 1,5-kertainen.
Aiemmin verkkopalvelussa
TEHOKKUUSEROT
Ilkka Jauhiainen, 10.2.2012Aluesairaala pärjää pienuudella
Forssa ja Iisalmi ovat huipputehokkaita, Mänttä ja Kuusankoski rahareikiä. »
HOITOTAKUU
Ursula Grönvall, 9.2.2012Hoitojonot vetävät aiempaa paremmin
Erikoissairaanhoidon jonot lyhenivät lähes kaikilla erikoisaloilla. »
