Juha-Pekka Honkanen, 10.11.2006, 12:55

Atkinsin dieetin sydänriskit kyseenalaisiksi

Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei Harvardin yliopiston tutkimuksen mukaan lisää riskiä sydänsairauksiin. New England Journal of Medicinessä julkaistu tutkimus seurasi 83 000 naishoitajan ruokavalion vaikutusta vuodesta 1976 alkaen.

Kuuluisin hiilihydraattien välttämiseen keskittyneistä dieeteistä on Atkinsin dieetti, jota on epäilty sydänsairauksien takapiruksi. Harvardin yliopiston tutkijan Thomas Haltonin mukaan vähärasvaisen ja vähähiilihydraattisen dieetin välillä ei ole eroja, mitä sydänsairauksien esiintymiseen tulee.

– Itse asiassa molemmat ovat yhtä huonoja, Halton on todennut Reutersin haastattelussa.

Tutkimuksen terveyspiikki osui kasvisruokavaliota noudattavien kohtaan. Haltonin mukaan kasvisruoka nostaa verensokeria hitaammin kuin vähärasvainen ruoka, jonka valikoimaan Haltonin mukaan pitäisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Hän moittii vähärasvaiseen ruokavalioon pyrkimistä pastalla ja vaalealla leivällä, jotka ovat erittäin sokeripitoisia.

– Niiden sijaan täysvilja, pavut, tofu ja tumma riisi ovat terveellisiä proteiinin lähteitä, pähkinät ja oliiviöljy puolestaan sydänystävällisiä rasvan lähteitä, Halton huomauttaa.

Sivu: 1 / 3