Erpo Pakkala, 5.12.2005, 15:26

Kahvi suojaa alkoholistin maksaa

Kahvin ja teen juonti voi pienentää alkoholin suurkuluttajien ja ylipainoisten maksavaurion riskiä.

Enemmän kuin kaksi kuppia kahvia tai teetä päivässä nauttineilla havaittiin lähes puolet pienempi kroonisen maksataudin riski kuin niillä, jotka joivat vain yhden kupin tai vähemmän päivässä.

Kahvin ja teen juonti ei kuitenkaan estä esimerkiksi virusinfektion aiheuttamaa maksavauriota.

Tutkijoiden mukaan on kuitenkin vielä liian aikaista kannustaa suuren riskin potilaita lisäämään kofeiinipitoisten juomien kulutusta, vaikka tulokset ovatkin rohkaisevia. He toivovat, että tuloksista olisi hyötyä esimerkiksi maksasairauksien etenemistä tutkiville.

Tutkimuksessa oli mukana lähes 10 000 potilasta, joita seurattiin 19 vuotta.

Tutkimus on julkaistu American Gastroenterological Association Journal Gastroenterology -lehdessä.

Aiemmin verkkopalvelussa
Kommentoi artikkelia
Lähettämällä viestin hyväksyn keskustelun ehdot.
Palaute toimitukselle
Sivu: 1 / 3