Miia Soininen, 2.12.2005, 8:47

Lasillinen päivässä ei hoidakaan sydäntä

Pienen määrän alkoholia päivässä on kauan uskottu olevan terveellistä sydämelle. Nyt tutkijat kiistävät näkemyksen.

Aucklandin yliopiston professori Rod Jackson kollegoineen esittää, että 1970- ja 1980-luvuilla tehdyt tutkimukset alkoholin sydänystävällisyydestä olivat puutteellisia. Tutkimukset eivät olleet riittävän satunnaistettuja, ja tulokset saattoivat helposti johtua muista tekijöistä.

– Kohtuullisen alkoholikulutuksen hyödyt sydämelle ovat erittäin pieniä, eivätkä todennäköisesti ylitä haittoja. Ei kannata olettaa, että alkoholin hyödyt olisivat jossakin asiassa haittoja suurempia - ilmaista lounasta ei ole, Jackson sanoo.

Asiasta kertoo The Lancet.

Aiemmin verkkopalvelussa
Kommentoi artikkelia
Lähettämällä viestin hyväksyn keskustelun ehdot.
Palaute toimitukselle
Sivu: 1 / 3