5.9.2006, 13:23

Raskausajan E-vitamiini ehkäisee lapsen astmaa

Vähän E-vitamiinia ruoasta raskauden aikana saaneiden äitien lapsilla on jopa viisinkertainen astmariski viiden vuoden iässä, todetaan American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa.

Tutkimuksessa tarkasteltiin lähes 2 000 äidin ja lapsen ruokavaliota viiden vuoden ajan. Lapsilta etsittiin astman merkkejä spirometrian ja ihopistokokeiden avulla kuuden kuukauden sekä yhden, kahden ja viiden vuoden iässä. Eniten E-vitamiinia nauttineiden äitien lasten astmariski havaittiin yli viisi kertaa pienemmäksi kuin vähiten E-vitamiinia nauttineiden lapsilla.

Tutkijoiden mukaan sikiö hyötyy E-vitamiinista varsinkin raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana, kun sen hengityselimet vasta kehittyvät. Tutkimuksessa havaittiin myös, että kaksivuotiaana aivastelivat ilman flunssaa ne, joiden äidit olivat saaneet ravinnosta vähiten E-vitamiinia raskauden aikana.

Tutkijat toteavatkin, että E-vitamiinin vähentymisellä ravinnosta viimeisen 50 vuoden aikana voi olla yhteys lapsuusiän astman ilmaantuvuuden kasvamiseen.

E-vitamiinia on runsaasti muun muassa kasviöljyissä, pähkinöissä, vihreissä kasviksissa sekä kalassa ja lihassa.

Aiemmin verkkopalvelussa
Kommentoi artikkelia
Lähettämällä viestin hyväksyn keskustelun ehdot.
Palaute toimitukselle
Sivu: 1 / 3