Hyvä rasva statiineja tehokkaampi
Statiinien kyky ehkäistä sepelvaltimotautia ei ehkä johdukaan pelkästään lääkkeen kyvystä alentaa veren kolesterolitasoa. Merkittävä osa statiinien tehosta saattaa johtua niiden vaikutuksesta elimistön rasvahappotasapainoon. Ravinnon rasvojen laatu voikin säädellä statiinilääkkeiden kykyä vähentää sydäninfarkteja ja niihin liittyviä kuolemia.
Merkittävä osa kolesterolia alentavan statiinin suojavaikutuksesta saattaa välittyä pitkäketjuisten monityydyttymättömien rasvahappojen ja niiden aineenvaihduntatuotteiden välityksellä. Rasvahapot ja niiden aineenvaihduntatuotteet vaikuttavat verisuonen seinämän rakenteeseen ja toimintaan, verihiutaleiden takertuvuuteen, veren hyytymiseen sekä alttiuteen saada vakava rytmihäiriö.
Aiempien tutkimusten mukaan omega 3 -rasvahappoja sisältävä ruokavalio voi vähentää sepelvaltimotautia sairastavilla ihmisillä sydäninfarkteja ja niihin liittyviä kuolemia jopa enemmän kuin kolesterolia alentava statiinilääkitys. Statiinilääkkeiden sydän- ja verisuonitaudeilta suojaavien vaikutusten on arveltu perustuvan pääosin haitallisten LDL-kolesterolin ja triglyseridien pitoisuuksien pienenemiseen ja edullisen HDL-kolesterolin pitoisuuden suurenemiseen seerumissa.
KTL:n Väestöntutkimuslaboratorion koordinoimassa tutkimuksessa selvitettiin kolesterolia alentavan statiinilääkkeen (simvastatiinin) ja ruokavaliohoidon erillis- ja yhdysvaikutuksia. Tutkimukseen osallistui 120 tervettä turkulaista miestä, joiden veren kolesterolipitoisuus oli toistetusti 6–8 mmol/l. Puolet miehistä aloitti ruokavaliohoidon, jonka tavoitteena oli vähentää tyydyttyneen kovan rasvan saantia alle 10 prosenttiin kokonaisenergian saannista korvaamalla kovaa rasvaa runsaasti kasviperäistä omega 3 -sarjan rasvahappoa sisältävällä rypsiöljyllä sekä rypsiöljypohjaisella margariinilla. Loput miehistä jatkoi aiempaa ruokavaliotaan. Kaikki tutkittavat osallistuivat samalla myös lääketutkimukseen, jonka aikana he käyttivät sekä simvastatiinia (20 mg) että lumelääkettä 12 viikon ajan arvotussa järjestyksessä.
Ruokavalion rasvan laadun muuttaminen pienensi tyydyttyneiden rasvahappojen ja lisäsi monityydyttymättömien omega 3 -rasvahappojen veripitoisuuksia. Statiinilääke puolestaan pienensi veren tyydyttyneiden rasvahappojen ja lisäsi pitkäketjuisten monityydyttymättömien rasvahappojen osuuksia veressä. Lääkkeen vaikutus oli kolesterolimuutoksesta riippumaton.
Tutkimus on tehty yhteistyössä Kansanterveyslaitoksen, Kelan ja Turun yliopiston kanssa.
TEHOKKUUSEROT
Ilkka Jauhiainen, 10.2.2012Aluesairaala pärjää pienuudella
Forssa ja Iisalmi ovat huipputehokkaita, Mänttä ja Kuusankoski rahareikiä. »
HOITOTAKUU
Ursula Grönvall, 9.2.2012Hoitojonot vetävät aiempaa paremmin
Erikoissairaanhoidon jonot lyhenivät lähes kaikilla erikoisaloilla. »
