30.6.2008, 10:58

Kalastajien kuolleisuus on pienempi kuin muiden

Kuva: reima kangas

Suomalaisten ammattikalastajien ja heidän puolisoidensa kuolleisuus moniin sairauksiin oli pienempi kuin muun väestön kuolleisuus vuosina 1980–2005. Kuolleisuudella tarkoitetaan sitä, miten moni tiettyyn ryhmään kuuluvista henkilöistä kuolee tiettynä ajanjaksona.

Kalastajat ja heidän puolisonsa syövät muuta väestöä enemmän kalaa ja saavat runsaasti kalan sisältämiä omega-3-rasvahappoja. Samalla he altistuvat ympäristömyrkyille. Nyt saadut tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joiden mukaan kalan syönnin terveyshyödyt ovat suuremmat kuin mahdolliset haitat.

Tutkimus on julkaistu tieteellisessä International Journal of Epidemiology -lehdessä.

Vähemmän sepelvaltimotauteja

Kansanterveyslaitoksen Ravinto, ympäristö ja terveys -tutkimuksessa verrattiin 6 410 suomalaisten mieskalastajan ja 4 260 kalastajan vaimon kuolleisuutta vuosina 1980–2005 samanikäisen muun väestön kuolleisuuteen.

Kalastajien kuolleisuus oli 22 prosenttia pienempi ja kalastajien vaimojen 16 prosenttia pienempi kuin muun väestön.

Sepelvaltimotautikuolleisuus oli kalastajilla 27 prosenttia ja vaimoilla 35 prosenttia pienempi kuin muulla väestöllä. Tutkimuksen tiedot poimittiin Työvoima- ja elinkeinokeskusten ylläpitämästä ammattikalastajarekisteristä, Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmästä ja Tilastokeskuksen kuolemansyytilastosta.

Kalastajien veressä riittää omega-3-rasvahappoja

Vuosina 2004–2005 toteutetussa terveystutkimuksessa kalastajilta ja heidän vaimoiltaan kerättiin tietoa muun muassa ravinnonkäyttökyselyllä ja heistä otettiin verinäyte.

Tutkimukseen osallistuneet kalastajat söivät lähes kaksi kertaa enemmän kalaa kuin muu miesväestö. Heidän verestään mitattiin noin kaksinkertainen määrä sekä kalan sisältämiä omega-3-rasvahappoja että pysyviä ympäristömyrkkyjä, kuten dioksiineja ja PCB-yhdisteitä. Kalastajien vaimot söivät kalaa noin puolitoista kertaa muuta naisväestöä enemmän.

Muun väestön tiedot saatiin Kansanterveyslaitoksen Terveys 2000 -tutkimuksesta.

Nykykäsityksen mukaan kalan käyttö suojaa erityisesti sydän- ja verisuonisairauksilta sekä mahdollisesti joiltakin syöpätaudeilta. Toisaalta Itämerestä pyydetyssä kalassa on ympäristömyrkkyjä, kuten dioksiineja ja PCB-yhdisteitä, jotka kertyvät elimistöön ja voivat olla suurina pitoisuuksina syöpävaarallisia.

Aikaisempien tutkimusten mukaan kalan käytön terveyshyödyt ovat todennäköisesti suuremmat kuin mahdolliset terveyshaitat. Tämän tutkimuksen tulos lisää varmuutta siitä, että ympäristömyrkkyjen saanti kalaravinnosta ei näy ainakaan suurempana kuolleisuutena.

Varmaa syytä kalastajien ja heidän vaimojensa pienempään kuolleisuuteen ei tämän tutkimuksen perusteella kuitenkaan voida sanoa. Mahdollisia syitä ovat terveellinen ruokavalio ja erityisesti runsas kalan käyttö, vähäinen tupakointi ja kalastajan työhön liittyvä runsas liikunta.

Tutkimus on tehty Kansanterveyslaitoksen ja Suomen Syöpärekisterin yhteistyönä. Hankkeen rahoittajia ovat Suomen Akatemia, Syöpäjärjestöt, Yrjö Jahnssonin säätiö ja Juho Vainion säätiö

Kommentoi artikkelia
Lähettämällä viestin hyväksyn keskustelun ehdot.
Palaute toimitukselle
Sivu: 1 / 3