PÄÄTOIMITTAJALTA

Markkinointiraha seuraa potilasta

  • 10.11. 09:25

Anna Niemelä

Terveyspalveluiden markkinointi lisääntyy lähivuosina. Erityisen paljon se kasvaa, jos lausuntokierroksella oleva lakiesitys valinnanvapaudesta menee läpi.

Nykyisinkin yksityiset lääkäriasemat markkinoivat palveluitaan kuluttajille, mutta suurinta kasvua ne ovat tehneet myymällä palveluitaan kunnille. Silloin palveluita on markkinoitu ja myyty kuntapäättäjille ja kuntien viranomaisille. Yksi tärkeä markkinoinnin ja myynnin kohderyhmä ovat olleet yritykset, jotka ostavat työterveyspalveluita.

Valinnanvapauden toteutuessa tärkeäksi markkinoinnin kohderyhmäksi tulee kuluttaja, joka valitsee, mille terveysasemalle listautuu. Toki palveluntuottajan tulee ensin päästä maakunnan seulasta läpi, jotta sen palvelut hyväksytään julkiseksi sote-keskukseksi.

Hoitopaikan valinta on kuitenkin potilaan päätettävissä. Siksi yritysten kiinnostus kuluttajiin kasvaa huomattavasti. Se tulee näkymään markkinoinnissa ja näkyy jo nyt. Yritykset rakentavat määrätietoisesti brändimielikuvaansa.

Syksyn aikana ovat käynnistyneet Pihlajalinnan Kauan eläköön elämä- ja Terveystalon Laaturyhmä-kampanjat. Med Group muutti vastikään markkinointinimensä Onni terveydeksi, jonka avulla palveluita on helpompi markkinoida myös kuluttajille.

Julkinen sektori ei juuri tee markkinointia, vaan keskittyy viestimään ja tiedottamaan palveluistaan. Se onkin viranomaisen velvollisuus, mutta mielikuvien rakentaminen tiedottamisen avulla on vaikeaa. Mielikuvat tulevat kuitenkin olemaan keskeisenä perusteena, kun kansalaiset tekevät valintojaan, koska esimerkiksi vertailtavaa laatutietoa ei ole.

Moni lääkäri vierastaa terveyspalveluiden markkinointia, koska uhkana on turhien tarpeiden luominen ja palveluiden tarpeeton käyttö.

Julkisessa keskustelussa ei ole puhuttu juuri lainkaan siitä, millaisia sääntöjä terveyspalveluiden markkinointiin tarvitaan. Jos Ruotsin kokemuksista voi tehdä johtopäätöksiä, niin yhteisiä sääntöjä tulee.

Ruotsissa maakunnilla on omat ohjeensa siitä, millaista on asiallinen terveyspalveluiden markkinointi ja kuinka julkisen sektorin palveluja tuottavat yritykset voivat niitä markkinoida. Kiellettyä on esimerkiksi jakaa vastaanottotiloissa mainoksia palveluista tai lähettää potentiaaliselle potilaalle allekirjoitusta vaille valmiiksi täytetty lomake hoitopaikan valinnasta.

Suomessa Kilpailu- ja kuluttajavirasto tekee terveyspalveluiden markkinoinnista selvitystä, joka valmistuu ensi vuoden alkupuolella. Selvitys sisältää mahdollisesti myös suosituksia hyvistä toimintamalleista alalle.

Uusin lehti

Tapahtumat

22.11. Finlandia-talo – Rahoitus on toistaiseksi jäänyt sote-keskusteluissa sivurooliin, vaikka rahoituksen järjestäminen ohjaa merkittävästi toimintaa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Terveysalan rahoitus -tapahtuma käy läpi, mitä sote-alan rahoituksen tulevaisuudesta tiedetään nyt, mitä sen suhteen on suunnitteilla sekä millainen rahoitusmalli toimisi hyvin tilanteessa, jossa julkinen ja yksityinen sektori toimivat yhä enemmän yhteistyössä. Tapahtumassa selvitetään myös mitkä ovat nykyisen lääkerahoitusjärjestelmän suurimmat ongelmat sekä kuinka niitä ratkotaan. Tule päivittämään tietosi, oppimaan uutta, osallistumaan keskusteluun sekä verkottumaan.

Kaikki tapahtumat

Uusimmat uutiset

Medirekry: Työpaikat

PÄÄKIRJOITUS

Länsi-Pohja uhmaa sote-määräyksiä

Eri puolilla Suomea vallitseva kuntien into yhteisyrityksiin kertoo siitä, kuinka vaikeaa yhteistyö maakunnan eri kaupunkien välillä voi olla, kirjoittaa päätoimittaja Anna Niemelä.

  • 17.11. 10:33

Kolumni

Aluepolitiikkaa ja edunvalvontaa

Vaikka sopeutuminen työpaikkojen muutoksiin on kipeää, rakennemuutos perustuu kohtuulliseen näyttöön paremmasta vaikuttavuudesta ja potilasturvallisuudesta, kirjoittaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja Leena Setälä.

  • 17.11. 08:52

Toimitukselta

Keskusta sai Meri-Lapissa maistaa omaa lääkettään

Meri-Lapin kuntien valtuustossa useimmat keskustalaiset äänestivät yhteisyrityksen puolesta, vaikka se pistää kapuloita rattaisiin sote-uudistuksen järjestelyille Lapin maakunnassa.

  • 15.11. 10:39

Medirekry

Kaupallinen yhteistyö
HUS

Erikoislääkäri määräaikaiseen viransijaisuuteen

HUS on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija ja työnantaja. Vahvuutemme on osaava ja työssään viihtyvä henkilökunta, joka arvostaa avoimuutta ja yhdenvertaisuutta. Työmme tavoitteena on korkea laatu ja korostamme potilaan parasta.

HUS

Erikoislääkäri vakinaiseen virkaan

HUS on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija ja työnantaja. Vahvuutemme on osaava ja työssään viihtyvä henkilökunta, joka arvostaa avoimuutta ja yhdenvertaisuutta. Työmme tavoitteena on korkea laatu ja korostamme potilaan parasta

HUS

Erikoistuva lääkäri

HUS on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija ja työnantaja. Vahvuutemme on osaava ja työssään viihtyvä henkilökunta, joka arvostaa avoimuutta ja yhdenvertaisuutta. Työmme tavoitteena on korkea laatu ja korostamme potilaan parasta.

ETELÄ-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRIN KUNTAYHTYMÄ

KIPUPOLIKLINIKAN OSASTONYLILÄÄKÄRIN VIRKA

Olemme vireä ja aktiivinen, hyvät koulutus- ja työnohjausmahdollisuudet tarjoava työnantaja. Sairaalassamme on mahdollisuudet monipuoliseen lääkärintyöhön sekä tutkimukseen.

Summa

Summa kokoaa Talentumin lehdet ja bisneskirjat yhteen paikkaan. Lehden tilaajat voivat lukea Mediuutisia maksutta myös Summassa. Kokeile kuukauden ajan maksutta, et sitoudu mihinkään.