KOLUMNI

Raivona ratissa – Auttaisiko lääkärikäynti?

  • 1.9. 11:34

Jarkko Vanninen

Turussa oli autoilu-urani alussa 1980-luvulla esimerkillinen liikennekulttuuri. Liikennesääntöjä noudatettiin hienosti.

Niin kuvittelin, kun ajelin ensimmäisellä autollani, joka oli vaalea Saab 99.

Sattuipa kuitenkin niin, että Turun poliisilla oli samanlainen auto liikennevalvonnassa, ja toki jokainen turkulainen tunnisti sen poliisiautoksi.

Voitte vain arvata, kuinka kummasti autoni aina rauhoitti liikennettä.

Kaiholla muistelen Saabiani ja mietin, mitä ihmettä tieliikenteessä on tapahtunut viime vuosina.

Kuvittelenko, vai onko meno muuttunut entistä hurjemmaksi? Monen ajotapa on kuin tietokonepelissä, eikä omasta tai muiden turvallisuudesta välitetä.

Sääntöjä noudattavat saavat hetkessä puskuriinsa rattiraivoisan, joka kärkkyy ohituspaikkaa vain saadakseen ohittaa, koska rattiraivoisalla on oikeuksia ja muilla velvollisuuksia.

 

Työterveyslääkärinä tapaan usein Trafille lääkärintodistusta pyytäviä kuljettajia.

Sairauskertomustietojen perusteella olen keskustellut joidenkin kanssa liikenteessä pärjäämisestä, mutta lääkärin vastaanotollahan ei kenelläkään ole taipumusta rattiraivoon.

Avun tarjoaminen on siis melko tuloksetonta, enkä usko lääkärin mahdollisuuteen vaikuttaa kovinkaan sanottavasti kenenkään liikennekäyttäytymiseen.

En usko myöskään liikennekulttuurin parantamiseen pelkän valistuksen avulla, sillä tilastojen perusteella tieliikennekuolemat kääntyivät vuonna 2015 jälleen selvään kasvuun. Syynä oli pääasiassa turvalaitteiden käyttämättömyys.

Traagista on myös lasten liikennekuolemien lisääntyminen.

Vuonna 2016 tieliikenteessä kuoli 253 henkilöä. Suomi on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2020 tieliikenteessä saisi kuolla enää 136 henkilöä.

Melkoisia ihmeitä pitäisi tapahtua liikennekulttuurissa nykylinjauksilla, että Suomi pääsisi tavoitteeseensa.

Silloinkin on tilastoissa mielestäni vielä 136 henkilöä liikaa.

 

Mihin sitten uskon?

Teen päivittäin työmatkaa Helsingissä tieosuudella, jossa kameratolppien lisääminen on kummasti rauhoittanut liikennettä.

Koska liikennerikkomukset ovat pääasiassa pienen vähemmistön aiheuttamia, niin eikö valvontaa ja valistusta voitaisi yhdistää?

Mitä jos poliisi määräisi vakaviin tai toistuviin liikennerikkomuksiin syyllistyneen henkilön uudelleen autokouluun jatkoluokalle?

Kuljettajahan on piittaamattomalla käytöksellään osoittanut, ettei opetusta ole sisäistetty, joten kertaus olisi tarpeen. Kortti lähtisi, jos kurssia ei suorittaisi.

Terveydenhuolto voi tutkia ja antaa enintään arvion psyykkisestä terveydentilasta, mutta valvojan rooli on poliisilla, eikä lääkärin tule olla poliisi.

Ja lopultahan jokainen on itse vastuussa käyttäytymisestään liikenteessä.

Kaipaan vanhaa Saabiani. Ja Hannu Karpoa tietoiskuineen.

Uusin lehti

Tapahtumat

Tule mukaan Mediuutisten HOITAJA 2017 -koulutukseen 4.-5.10. Helsingin Scandic Parkissa. Saat työkaluja työsi tueksi, eväitä asiantuntijuutesi kehittämiseen ja keinoja ylläpitää työhyvinvointia. Koulutus kokoaa yhteen mielenkiintoiset ja asiantuntevat puhujat sekä hoitotyön ammattilaiset. Ilmoittautuminen on alkanut. Seuraa meitä Twitterissä #hoitaja2017  tai Facebookissa.

Kaikki tapahtumat

Uusimmat uutiset

Medirekry: Työpaikat

PÄÄKIRJOITUS

Hospitalistin uskomaton urakka

Kun potilaan valinnanvapaus lisääntyy ja sairaalat alkavat markkinoida toimintaansa, potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta huolta kantavista hospitalistilääkäreistä saattaa tulla sairaalan kilpailuvaltti.

  • 15.9. 12:24

Medirekry

Kaupallinen yhteistyö
Fimea

YLILÄÄKÄRIÄ

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea on sosiaali- ja terveysministeriön alainen virasto, joka valvoo ja kehittää lääkealaa väestön terveydeksi.

HUS

Osastonylilääkäri, ensihoito

HUS on kansainvälisesti arvostettu erikoissairaanhoidon osaaja. Tuotamme palveluja lähes 1,6 miljoonalle asukkaalle ja vastaamme monien erityisalojen sairaanhoidosta valtakunnallisesti. Palveluksessamme on yli 22 000 ammattilaista. Tervetuloa edelläkävijöiden joukkoon!

Satakunnan sairaanhoitopiiri

2 ERIKOISTUVAN LÄÄKÄRIN VIRKAA

Päivystysalueellamme toimii erikoisalojen yhteispäivystyksen lisäksi 31 potilaspaikan päivystysosasto ja selviämishoitoyksikkö. Yhteistyö ensihoitopalvelun ja lääkäriyksikön kanssa on tiivistä. Sinulla on mahdollisuus päästä perehtymään myös lääkäriyksikön toimintaan. Sydänyksikkö, teho-osasto, leikkaussalit ja kuvantaminen toimivat päivystyksen välittömässä läheisyydessä. Olemme moderni, kehityksen kärjessä kulkeva sairaala, jossa potilaspalvelu on ykkösasia. Meillä on akuuttilääketieteen erikoislääkärin koulutusoikeudet ja akuuttilääketieteen kliininen opettaja. Päivystyspotilaita meillä käy vuodessa n. 64 000.

Satakunnan sairaanhoitopiiri

3 ERIKOISLÄÄKÄRIN VIRKAA

Päivystysalueellamme toimii erikoisalojen yhteispäivystyksen lisäksi 31 potilaspaikan päivystysosasto ja selviämishoitoyksikkö. Yhteistyö ensihoitopalvelun ja lääkäriyksikön kanssa on tiivistä. Sinulla on mahdollisuus päästä perehtymään myös lääkäriyksikön toimintaan. Sydänyksikkö, teho-osasto, leikkaussalit ja kuvantaminen toimivat päivystyksen välittömässä läheisyydessä. Olemme moderni, kehityksen kärjessä kulkeva sairaala, jossa potilaspalvelu on ykkösasia. Meillä on akuuttilääketieteen erikoislääkärin koulutusoikeudet ja akuuttilääketieteen kliininen opettaja. Päivystyspotilaita meillä käy vuodessa n. 64 000.

Summa

Summa kokoaa Talentumin lehdet ja bisneskirjat yhteen paikkaan. Lehden tilaajat voivat lukea Mediuutisia maksutta myös Summassa. Kokeile kuukauden ajan maksutta, et sitoudu mihinkään.